מבוא - רומן לוגי

עמוד:11

רומן לוגי 11 שנפרד מזה של הפרה – סוקרטים וגם מזה של הפילוסופיה הסוקרטית והפלטוניזם . הלוגיקה של המובן תתכונן אפוא בשיתוף פעולה בין סופר ופילוסופים . וכך, הספר הלוגיקה של המובן , כפי שדלז מעיד עליו, הוא ניסיון לכתוב רומן לוגי . 13 מהו "רומן לוגי" ? שאלה זו היא ניסוח שונה של השאלה העומדת בבסיס המחקר הנוכחי . נראה כי זוהי שאלה הכרחית לנוכח השימוש הנרחב שדלז עושה בטקסטים ספרותיים במסגרת הטיעונים הפילוסופיים שהוא מציג . היא גם הכרחית לנוכח העובדה שקרול — כפי שדלז מכריז בהקדמה לספרו — אכן משחק תפקיד מרכזי בחיבור הפילוסופי על הלוגיקה של המובן . הנה, למשל, האופן שבו נפתחת הסדרה הראשונה ) דלז מתייחס לפרקי הספר כאל "סדרות" ( : 14 ב אליס וב מבעד למראה מדובר בקטגוריה של דברים מיוחדים מאוד : אירועים, אירועים טהורים . אם כך, קרול הוא שמציג את הקטגוריה הפילוסופית הראשונה של דלז — אירוע ) evénément , event ( . קרול הוא שמתניע למעשה את המהלך הפילוסופי כולו . רק בפסקה השנייה יצטרף אליו אפלטון, ואילו הגיבורים הפילוסופיים של דלז, הסטואים, יצטרפו רק בסדרה השנייה, כמעין השלמה למהלך של קרול : 15 הסטואים, בתורם, מבחינים בין שני סוגי דברים . כלומר ראשית קרול והספרות, ורק אחריהם אפלטון והסטואים והפילוסופיה, ויחד הם מרכיבים "רומן לוגי", העשוי מרקם מיוחד של ספרות ופילוסופיה . מטרתי היא, אם כן, לברר את האופן שבו משמשת הספרות את הטיעון הפילוסופי של דלז, לעמוד על תפקיד הקריאה בספרות במחשבתו הפילוסופית .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר