מבוא יעל שפירא, עמרי הרצוג ותמר ס' הס

עמוד:8

קנוני ופופולרי 8 המוצר הספרותי הזניח, שכריכת הנייר שלו, כמו גם תכניו הקלוקלים, מבטיחים את הסתלקותו המהירה מן העולם ומהזיכרון — דווקא הוא מצטייר בביקורת כבעל יכולת עצומה להרע, לטמא, לפגוע בתשתיותיהן העמוקות ביותר של התרבות והחברה . רטוריקה משולהבת לא פחות ניתן למצוא למשל בתגובותיהם של אנגלים במאה ה – 18 לצמיחתה של סיפורת ההמונים : "מבקרו של הרומן המודרני משול להרקולס הניצב בפני ההידרה", מכריז אחד מכתבי העת בני התקופה, 4 דוגמאות אלו "אחד מראשיה נכרת, שניים או שלושה צומחים מיד במקומו" . ממחישות כיצד השיח על מהותה של הספרות הפופולרית נוטה לגלוש מדיון על אמת המידה האסתטית אל מבע רווי רגשות העוסק בחרדות מוסריות, לאומיות, כלכליות ומגדריות . המונחים "קנוני" ו"פופולרי" מצביעים על מאמץ תרבותי מתמשך למפות את הספרות על פי מדרג שהאסתטי, החברתי והתרבותי אכן כרוכים בו באופן הדוק . להבדיל ממיפוי ז'אנרי או תקופתי, למשל — פרקטיקות בעלות בעיות ומורכבויות משלהן — למיון הספרותי על פי מדד הקנוניות נלווית כמעט באופן בלתי נמנע משמעות שיפוטית, הנתמכת בדימויים המרחביים של מרכז ושוליים, גבוה ונמוך . המאמרים בספר זה עוסקים בחצייתה של הספרות את גבולותיו הפנימיים של המרחב הזה, כפי שאלה שורטטו במגוון הקשרים לאומיים והיסטוריים, והצטברותם מאפשרת גם דיון רב – קולי בפעולת המיפוי ובמשמעויותיה . רמז למורכבותו של הנושא ניתן למצוא כבר במשמעויות השונות של המונחים "קנוני" ו"פופולרי" . המילה "קנון", בהוראתה היוונית העתיקה, פירושה אמת מידה . ממשמעות ראשונית זו נגזרו שימושיה השונים בלועזית — חוק או אוסף חוקים, ובייחוד חוקים דתיים ; כתבי הקודש במתכונתם החתומה, דהיינו, קורפוס קדוש שצורתו שלמה ובלתי משתנה ; ובשימוש חופשי יותר, כל קבוצת טקסטים הכרוכים יחדיו ונתפסים כגוף שלם, בין אם מדובר בקנון השייקספירי או, בשימושה השגור של המילה בהקשר האקדמי העכשווי, באותו אוסף כתבים הנתפס כפאר היצירה של תרבות כלשהי, מגלם ערכים החשובים לה וממלא תפקיד מרכזי בפעילותה האינטלקטואלית והתרבותית . למונח "קנוני" יש, אם כן, צרור משמעויות מילוליות ואסוציאטיביות המרמזות על דבר – מה שהנו שלם, ראוי ונהנה מסמכות, מעמד ויוקרה, בעוד שהקשרו החברתי מצביע על הזיקה לעילית החברתית ולמוסדותיה . שם התואר "פופולרי" קושר את האובייקט שהוא מבקש לתאר אל העם ) populus בלטינית ( . הקישור יכול להיות בעל משמעות כמותית, כלומר להצביע על ריבוים של היחידים המעורבים בתופעה כלשהי, ו / או בעל משמעות איכותית, כאשר "העם" מונגד בתכונותיו ובהרגליו לקבוצת עילית מצומצמת .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר