תפיסת הציבור בישראל ביחס למודל הגיוס

עמוד:8

8 על הפגיעה של גיוס החובה בחירות הפרט כתבה איין ראנד : " מבין כל ההפרות האטטיסטיות של זכויות האדם בכלכלה המעורבת , חובת הגיוס היא הגרועה מכולן . זוהי שלילה של זכויות . היא שוללת את זכותו היסודית של האדם , הזכות לחיים , ומבססת את עקרון היסוד של האטטיזם : שחייו של אדם שייכים למדינה , שהמדינה רשאית לתבוע לקבלם בכך שתדרוש ממנו להקריבם בשדה הקרב . מרגע 1 שעיקרון זה נתקבל , השאר הוא רק עניין של זמן . " המשך גיוס חובה החל על חלקים מסוימים באוכלוסייה ודורש מהם מחיר דמים בעודו פוטר אחרים , מוביל להתנגשות בין המודל החירותי למודל האטטיסטי של יחסי הפרט והמדינה , ומוביל אותנו לשדה מוקשים של פגיעה בעקרון השוויון , פגיעה בעקרון המיסוי ההוגן , פגיעה באוכלוסיות חלשות , והחלשת מקצועיות הצבא . אלה ופגיעות נוספות הופכות את הצורך בדיון בחלופות ושינוי מודל הגיוס לצבא לבלתי נמנע . הפגיעה בעקרון השוויון . העיקרון הזה הופר בישראל על ידי מערך פטורים מחובת החוק שהוענקו על בסיס מגזרי , דתי , מגדרי וגילי . כיום כאשר פחות מ- % 50 מבני כל מחזור גיל מגויסים ( מבלי לקחת בחשבון את ההסדרים השונים לקיצורי שירות ופטורים 2 ) במהלך השירות שהגיעו בשנת 2008 לכדי % 17 ויותר מהמגויסים היות שאין צורך לצבא בכל המגויסים מכל המגזרים הפתרון של ביטול פטורים למען השוויון לא יצלח . הפתרון הסביר הוא שינוי התפיסה והחלפת גישת שירות החובה בשירות וולונטרי . הפגיעה בעקרון המיסוי והתמורה ההוגנים , המצב שבו מגויסים לשירות צבאי אינם מתוגמלים בשכר ( והדגש של שלטונות הצבא על הגדרת התשלומים לחיילי חובה כ " דמי מחייה " ) יוצר מצב שבו ככל שהתפקיד הצבאי דורש יותר השקעה של זמן ומאמץ – וככל שהעבודה הנדרשת לא תעניק לחייל ערך מוסף בשוק העבודה – כך יורד ערך " השכר " והתמורה המשולמת ( גם כשניתנות " תוספות " 1 . איין ראנד , הריסות הקונצנזוס , בספר קפיטליזם – האידאל , עמ ' 286 . 2 . מבקר המדינה , דוח שנתי 60 א – תקציר , ינואר 2010 .

הוצאת אנכי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר