מבוא

עמוד:12

12 מבוא במקום להתמקד בטקסטים בודדים, היא מנסה לראות אותם כחלק מרב - מערכת כוללת, שהם פועלים בתוכה . רב - מערכת זו היא קונגלומרט רב - שכבתי של מערכות, שיש ביניהן זרימה מתמדת וקשרים מתמידים דינמיים בינן לבין עצמן . כך למשל נתפסת המערכת של ספרות לאומית מסוימת כיסוד אחד בתוך רב - מערכת חברתית - תרבותית רחבה יותר, המשתלבת בתורה בתוך רב - מערכות חוץ - ספרותיות של אמנות, דת, פוליטיקה וכו' . בהתאם לכך, דרורי מבקשת שלא לבודד את הספרות העברית אלא לראות אותה כחלק בלתי נפרד מיצירות תרבותיות יהודיות אחרות, ולבחון את המגעים בינה לבין הספרות הערבית בהקשר להתפתחויות תרבותיות וחברתיות אחרות שהתרחשו במקביל . כך היא מנסה להבין גם התפתחויות בספרות הערבית של ימי הביניים, כגון התקבלות השירה הג'אהלית והיחס לבדיון . תיאורית הרב - מערכתיות מבחינה בשני סוגים של מערכות המקיימות ביניהן יחסי תחרות : המערכת הראשית, הדינמית והחדשנית, ולצדה המערכת המשנית, השמרנית והקפואה . הבחנה עקרונית זו נמצאת גם היא בבסיס ניתוחיה של דרורי, ובאמצעותה היא מיטיבה לראות את התהליכים וההתפתחויות שהתרחשו במהלך ימי הביניים בספרות היהודית, למשל בין ספרות רבנית לספרות קראית, וכן במפגשים בינה לבין הספרות הערבית . ספר זה שלפנינו נחלק לשני שערים : ( א ) מחקרים העוסקים בספרות היהודית ובמגעיה עם הספרות הערבית ; ( ב ) מאמרים העוסקים בתהליכים ובהתפתחויות בספרות הערבית של ימי הביניים . המאמר הקצר הפותח מבוסס על דברים שנשאה דרורי בכינוס 'מעגלים, קשרים בין קהילות ישראל במזרח ובמערב', דיון חוקרים שנערך במכון בן - צבי לרגל מלאת חמישים שנה למכון, 26 — 27 באפריל 1998 . הדברים התפרסמו תחת הכותרת 'חקר הקשרים בין קהילות ישראל במזרח ובמערב : אתגרים ויעדים' ( פעמים, 80 [ קיץ 1999 ] , עמ' 9 — 13 ) . בדבריה אלה סקרה דרורי את מצב המחקר בתחום של קהילות ישראל במזרח וקשריהן עם קהילות אחרות . היא סברה כי תחום מחקר זה הגיע לרמת בשלות המחייבת את חוקריו לעצור ולבדוק הנחות בסיסיות . לדוגמה היא הביאה שתי פרדיגמות המתקבלות כדבר טבעי ומובן מאליו אך זקוקות לבדיקה מחדש : 'ספרות עברית', תחום עיסוק עצמאי במדעי היהדות — בידוד היוצר לדעתה הטיה בהבנתנו את המהלך ההיסטורי של הספרות היהודית כולה . היא קראה לחזור לתרבויות היהודיות המקומיות במרכזים היהודיים השונים, ולהעריך את היצירה הספרותית היהודית בהקשרה המקומי ובמסגרת רב - לשונית יהודית אחת . הפרדיגמה השנייה היא זו של 'התרבות הזרה', המתבססת על התפיסה כי השאילה התרבותית בין שתי קבוצות היא מאבק או התנצחות ביניהן, כקבוצות נבדלות הניצבות זו מול זו — ובהקשר היהודי, הסברת טיפוח הספרות הלאומית כתגובה להערצת הספרות הערבית ולהכרה בעליונותה . דרורי יצאה בקריאה להניח שיהודים חיו בתרבות

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר