מבוא

עמוד:10

10 דמויות מופת : בין עולמות | אליהו ששון מדמשק לירושלים | ירון רן שהו בדמשק בשנים 1911 – ,1913 ניהלו את בית הספר העברי וכתבו מרשמיהם לעיתונות העברית בארץ ישראל . על תקופת לימודיו התיכוניים של ששון כמעט ולא נותר מידע . אנו יודעים כי למד בבית הספר היוקרתי 'אלעזריה' והיה אחד הבודדים מהמחזור שלו ב'אליאנס' שזכה ללימודים תיכוניים . על חיבוטי ההתנהלות של תלמיד יהודי בבית ספר נוצרי למדנו מזיכרונותיו של חברו הטוב, אליעזר פסח, שנכתבו ב- 1979 . בואם של המורים העבריים מארץ ישראל, בסוף 1916 ובמהלך ,1917 ופעילותם במערך החינוך העברי בעיר עד ליום שבו עזב ששון את דמשק ( אפריל 1922 ) יצרו מקור יומיומי ללימוד קורותיו . המורים חיברו סקירות שבועיות והעבירו אותן לוועד החינוך העברי בארץ ישראל . ששון היה חבר בגרעין הקשה של בני נוער יהודים בקהילת דמשק שהצטרפו למורים, והמורים סקרו את פעילותו ופעילות חבריו . החל מחודש יולי 1919 ועד נובמבר 1920 שימש ששון כתב עיתון 'הארץ' בדמשק . מתוך השפע הרב של המידע בכתבותיו מצטיירים סיפורו האישי וסיפורה של הקהילה באותן שנים, ימי ממשל פיצל בדמשק . החל מנובמבר 1920 ועד מאי 1922 שימש ששון כתב העיתון 'דואר היום' בדמשק ; אפשר למצוא התכתבויות משנת 1920 בינו ובין ראשי התנועה הציונית על הפעולות שיש לנקוט בדמשק, ובכללן הצורך להקים רשת מודיעין בעיר כדי לסכל את פעולות הפעילים הפלסטינים שפעלו נגד התנועה הציונית . לבד מאלה כתב ששון בשני העיתונים היהודיים היחידים שיצאו לאור בעולם הערבי באותן שנים : 'אסראאיל' ( ישראל ) במצרים ו'אלעאלם אלאסראאילי' ( העולם הישראלי ) בלבנון . חבילות מכתבים שהחליפה רחל מוגרבי, פעילה ציונית מרכזית ומזכירת סניף 'מכבי - דמשק', עם חבריה בכל רחבי העולם בשנים 1919 – 1921 ויומן הפרוטוקולים של ישיבות סניף המכבי בדמשק באותן שנים סיפקו מידע חי על שהתרחש במעגל החברתי הפנימי של ששון . את השנים 1922 – 1927 העביר ששון בעיר מרסין שבתורכיה . באותן שנים הרבה לכתוב בעיתונים 'אסראאיל' ו'אלעאלם אלאסראאילי' ובעיתוני מצרים, סוריה ולבנון, והדבר מאפשר מבט על השקפותיו האידאולוגיות על המתרחש ברחוב הערבי והציוני . ממרסין התכתב ששון עם חבריו שנותרו בדמשק . התכתבות זו, שנשמרה שנים רבות אצל חברו אליעזר פסח ונמסרה לי, מאפשרת הצצה מעניינת לעולמו הנפשי והאידאולוגי . אליהו ששון עסק שנים רבות במלאכת המודיעין שהשתיקה יפה לה . מגעיו עם מנהיגים ערבים היו שנים רבות בגדר סוד כמוס, שאך מתי מעט בקהילה המדינית

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר