מבוא

עמוד:8

8 מבה ו גר ב . מבנה הספר 1 . מבנה הספר איננו מגובש עד תום . החלק הראשון הוא כעין מבוא, ובו 32 'נתיבי החכמה אשר על פיהם נטה אונקלוס בתרגומו מעל לשון המקרא' . החלק השני הוא ליבו של הספר ובו 450 הערות, מתוך אינספור גירסאות שונות, שאותן הגדיר שד"ל עצמו כמרכזיות, וכראויות להיחקר . 434 מתוכן הן הערות שמצא בדפוסים עתיקים, בעיקר בעשרה חומשים שאותם מונה שד"ל . הוא אף מציין ש - 434 חילופי הנוסחאות שהוא מציע הן "כפליים בחשבון אוהב גר" . עוד 16 הערות הוא מוסיף "אשר ליבי אומר לי שהיה ראוי להגיה בתרגום אונקלוס, מבלי שיהיה לי בהן סיוע משום ספר, לא בדפוס ולא בכתיבת יד" . כלומר, שינויים שלא מצא להם סימוכין בספרים אחרים, אך הוא משוכנע שהם היו במקור . בסיומו אומר שד"ל : "ועם זה נשלמו 450 הערות אשר עזרני ה' לסדר לפני כל חכם לב, וסימנן 'תן לחכם ויחכם עוד' " . 2 . מכאן, מתחיל המחקר להתפזר : 'וראיתי להעיר על שני דפוסים עתיקים אשר לא באו לידי', ואחר כך שיר לכבודו של אונקלוס, ואחר כך נוספות המתחיל כך : "בארבעה ירחים אחרי השלימי מאמרי בא לידי ספר Chaldäische Chrestomathie ", וממנו הוא דולה עוד 43 הערות נוספות . 3 . בחלק השלישי פונה שד"ל ללימוד השפה הארמית הסורית : הוא מתאר בתחילה את ההשתלשלות של השפה, הדקדוק שלה, צורת הגיית המילים, ובסוף אפילו כעין מילון של 125 מילים "הנמצאות בתרגומים ובתלמוד, אשר נשתבשו בהן המדפיסים, מבלי דעת לשון סורי" . [ חלקן מרתקות, כגון אויר, אדריכל ועוד ] . 4 . מכאן ( לאחר התנצלות מר' אליהו בחור, 'בעל המתורגמן' ) , עובר שד"ל להערות לתרגום על ספר תהלים, ומשווה בין דפוס ונציה רע"ח ( 1516 , בומברג ) , לבין דפוס ג'נובה רע"ו, ומסיים - "הן אלו 132 ראשי החילופין . . ואין ספק כי דפוסי ונציה מוטעים" . בעמוד האחרון הוא מזכיר עוד שני ספרים שהגיעו לידיו ( 'כתר כהונה' לרב דוד כהן די לארה, ו'מעריך המערכות' לפיליפ ד'קווין ) , ומבקש לבדל בין הספר 'מעריך המערכות' לבין 'ספר המעריך' לר' מנחם די לונזאנו . ואחרי מילות הסיכום הוא מציין : "ותהי השלמת הנוספות האלה, פה טריאסט, י"ח סיון תקפ"ט" . 5 . שנה לאחר מכן, הוא מוסיף כעין נספח : "אחרי בואי בחסד ה' פה פדובה, העיר המהוללה", הוא מוצא חומש דפוס בולוניה רמ"ב [ 1482 ] , ומוסיף עוד עשרות רבות של חילופי גירסאות, ואחריהם 'זה כלל הנוסחאות' . 6 . ואחר כך : "ובטרם היפרדי מאונקלוס, עוד זאת אגיד כי מצאתי לבעל מנחה

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר