פרולוג

עמוד:14

14 פרולוג מכיוון אחר בלטה לעין ההטרוגניות הדתית והעדתית של אוכלוסיית גוש קטיף . שלא כמו במרבית אתרי הקרווילות המקבילים לו, אתר ניצן לא הצטמצם לייצוג קבוצת אוכלוסייה ספציפית ואוכלוסיית גוש קטיף יוצגה בו על שלל גווניה . חמש מאות המשפחות שהתגוררו באתר, היו יוצאות שמונה 1 כל קהילות שונות בגוש קטיף שהתפוררו ונפוצו לכל עבר לאחר ההתנתקות . קהילה או יותר נכון שארית קהילה, הייתה בעלת מורכבות דתית וחברתית פנימית משל עצמה ומערכת יחסים עדינה התנהלה בתוך הקהילות ובינן לבין עצמן . די היה בהבנת הארגון המרחבי של הקהילות באתר הקרווילות כדי לעמוד על כך . כל קהילה מוקמה במתחם משלה ונשמרה הפרדה מרחבית כמעט מוחלטת בין הקהילות . זכורה לי ההפתעה הרבה שחשתי כשהסתובבתי לראשונה ברחובות העמוסים של אתר הקרווילות, שנשאו שמות פסטורליים של עצים ונחלים . סקרתי את הדמויות שפסעו ברחובות בשעת בין הערביים בשובן מהעבודה, מהמכולת, מגני השעשועים . הן היו שונות למדי מהדמויות הגוש קטיפיות שנשקפו ממסכי הטלוויזיה לאורך כל תקופת סיקור ההתנתקות . בצד המראה הצפוי של נשים עוטות שביסים וחצאיות ארוכות התהלכו נשים ונערות במכנסיים וגופיות . בצד חובשי הכיפות הסרוגות שהיו בגדלים ובצבעים שונים הילכו גם גברים ונערים רבים גלויי ראש וללא כל סממן דתי נראה לעין . בקרן רחוב, צדה את עיני קבוצת ילדים קטנים מלוכסני עיניים כבני שש-שבע, מתמסרים בכדור ומתרוצצים הנה והנה . מאוחר יותר התברר 2 לי שמוצאם מקהילת בני המנשה . המראות והנתונים אישרו את מה שהנחתי קודם לכן : אתר הקרווילות בניצן, על מאפייניו הייחודיים, הינו מקור בלתי נדלה לאינפורמציה ותובנות שיסייעו לי לחשוף תהליכים ולפענח שלל שאלות מנקרות : כיצד מתמודדים אנשי גוש קטיף לשעבר עם עברם ועם טראומת ההתנתקות ? מהו עומק השבר שהיא מייצרת במעגלי ההשתייכות השונים של האדם ? כיצד מתמודדים אנשי גוש 1 קהילות אתר הקרווילות הן קהילת נוה דקלים ( כמאתיים וחמישים משפחות ) , קהילת גדיד ( כשלושים וחמש משפחות ) , קהילת בדולח ( כשלושים וחמש משפחות ) , קהילת מורג ( כחמש משפחות ) , קהילת גן אור ( כארבעים משפחות ) , קהילת נצר חזני ( אחת-עשרה משפחות ) , קהילת ניסנית ( כתשעים משפחות ) וקהילת רפיח ים ( כחמש משפחות ) . 2 מוצאם של קהילת בני המנשה בצפון מזרח הודו ומספרם נאמד בכ- 7000 נפש . הם מזהים עצמם כצאצאיו של שבט המנשה, שגלה מהארץ בגלות עשרת השבטים, ומשייכים עצמם לעם ישראל . כ- 2500 מהם עלו לארץ במהלך שני העשורים האחרונים בסיוע ארגון "שבי ישראל" ועברו תהליך גיור . כחמישים משפחות מהקהילה הגיעו לנוה דקלים שבגוש קטיף והשתלבו במרקם הקהילתי של היישוב . להרחבה נוספת על אודות בני המנשה ראו : אביחיל, 1986 ; הלקין,7002 .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר