פרולוג

עמוד:12

עידן ירון 12 המלוכלך, המוצנע, חסר הפנים, הנסוג, ועוד . 4 לפיכך הוא נותר לא פעם נוכח – נפקד : מוסתר, מבודל, מופרש, מנודה, מנושל, שולי ואילם — חלק ממערך התארים המיוחסים לאישה במסורת המערבית בכלל והיהודית בפרט . 5 בניגוד לעמדה רווחת זאת ולקשר השתיקה שנרקם סביבו, בית השימוש ייתפס כאן כאספקלריה רבת – ערך שעולה בה בבוּאתו של האדם על פניו הרבים — יצריו ודחפיו, חרדותיו וכמיהותיו, וזיקותיו לעולם שהוא שרוי בו — וראוי לרדת לחִקרה ; ואולי — בדומה לאליס של לואיס קרוֹל — לעבור דרכה ולראות את הנמצא מעבר לה . הנה "הזכוכית התרככה כולה כמו מלמלה" ; הנה "היא הופכת למין ערפל", ועוד רגע ואנו עוברים מבעד למראָה ונוחתים בקפיצה קלה אל תוך חדר ] השירותים [ . . . 6 * * * עַכְשָׁו רוֹאִים אָנוּ בְּמַרְאָה, בִּמְעֻרְפָּל, אֲבָל אָז — פָּנִים אֶל פָּנִים ) האיגרת הראשונה אל הקורינתים, יג, יב ( בדומה לגישתו של ג'ויס כלפי האישה בחייו, שחש צורך "לדעת ] עליה [ הכול, כל פרט, להסיר ממנה את כל המסכות ואת כל הבגדים, לחדור דרכה, לרדת לעומק הסוד שלה", 7 ננסה אנו להסיר את מסכותיו של בית השימוש, לחדור דרכו ולרדת לעומק סודו ; לראותו פָּנים אל פָּנים, לִפְנַי וּלִפְנִים, מבעד לערפל של השקיפות המוחלטת . 8 סוד כוחו של בית השימוש כאספקלריה קסוּמה טמוּן ככל הנראה באותה מגמה שהובילה אותנו במשך כמה מאות שנים להציג דווקא למין — או ליתר דיוק למִינִיוּת, כלומר לא לתאווה או לפעילות הגופנית המספקת אותה אלא למכלול הנהלים ודפוסי השיח המבנים את המין הפרטי כתכונה, כדפוס התנהגות, כייעוד וכאמת פרטית ופנימית — את השאלה : "מה אנחנו ? " . 9 בתרבות המערבית בית השימוש מסמל במובהק סטייה, לכלוך וכיוצא באלה דברים הנחשבים מזוהמים . בשל הזיהום הדבק בו עשוי בית השימוש לשמש מעין צלחת פֶּטְ רִי שבאמצעותה אנו יכולים לבחון מקרוב תַ רבִּ יוֹת של "מיקרואורגניזמים תרבותיים" שקשה יותר לזהותם

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר