פתח דבר

עמוד:11

תרפיית הקולות היריבים׀ 11 הצגות המקרה שנחשפתי אליהן במרפאה, שהיו בעיני הצגה צבועה בשל הפער בין מה שנאמר בהן על מטופלים לבין מה שהכרתי מהמטופלים עצמם . כשנתתי דעתי על כך הבנתי שבאותו רגע של חרדה בהצגת המקרה באו לידי ביטוי שני הרצונות המנוגדים והתנגשו זה בזה : על מנת להשתלב בממסד מילאתי את חובתי הפורמלית להציג מקרה טיפולי לפי הפורמט המקובל, וכדי למרוד בממסד לא שיתפתי פעולה עם הצגת אדם כמקרה במושגים אינטלקטואליים מרוחקים ובשיח תיאטרלי . ככל שהתפתחתי למדתי לאפשר לרצונות המנוגדים בתוכי להכיר ולכבד זה את זה, ולמצוא דרכים לשתף פעולה במקום להתנגש זה בזה . למדתי לבטא את עמדותי הביקורתיות באופנים פורמליים וטקסיים כמקובל, ולהציג בהן את גישתי המעניקה חשיבות גדולה לעתיד על פני הבנת העבר, והנותנת מקום מרכזי לרצונות המתנגשים של האדם ולשיתופי הפעולה ביניהם . ייחסתי חשיבות פחותה לניתוח נפש האדם בכלים אינטלקטואליים ובמושגים מורכבים, אך לעומת זאת ייחסתי חשיבות מרכזית להבנת נקודות המבט הסובייקטיביות של האדם, ולדיאלוג הגלוי והישיר של המטפל מולה . נוכחתי שוב ושוב שנקודת המבט הסובייקטיבית של האדם יכולה להשתנות מקצה לקצה בכל רגע, שהיא אינה כבולה לתהליכים אבולוציוניים אטיים, למבנה הגופני שלו או להיסטוריה האישית שלו . משום כך פיתחתי גישה פסיכולוגית ופרקטיקה טיפולית המציעה לאדם נקודת מבט שתקל עליו להשתחרר מעמדות קורבניות סובלות ומאשימות, תסייע לו לחיות עם השינויים והטלטלות שמזמנת המאה העשרים ואחת, להגשים את עצמו, וליהנות משקט נפשי, אהבה ואושר בחייו . קראתי לגישה זו "תרפיית הקולות היריבים" . על פי תרפיית הקולות היריבים, נפש האדם מורכבת ממספר זהויות שאותן כיניתי בשם "קולות" . לכל קול זיכרונות גוף ונפש, ערכים,

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר