הקדמה

עמוד:11

11 מסע האב אל הממשי של גבר ואב שמהדהד באופן בולט דרך קריאה פסיכואנליטית 2 מציין את המבוססת על פרויד ולאקאן, שבה המושג "שם האב" מעמדו המרכזי של האב במשפחה ובחברה . על פי המודל הקלאסי של אודיסיאוס, האב הוא גבר אמיץ, תחרותי, מוכשר לכל דבר ועניין, מתמודד עם מכשולים קשים, מגן ושומר על משפחתו מפני כל צרה, אך גם מפקירהּ כאשר הוא יוצא מהבית למסעות כיבושים . לעומתו, גיבורי הסרטים אינם מצליחים לעמוד בתפקידים ובמשימות המצופים מהם . הם אינם מסוגלים להיות חברים מועילים בקהילה הסימבולית של שם האב ואף מתקשים למצוא מטרה ומשמעות בחיים כגברים בעלי זהות עצמית וכאבות למשפחותיהם . סוגיה זו מעלה שאלות רבות, לא רק בנוגע לגיבורי הסרטים האלה, אלא גם על החברה שהם משתייכים אליה, שאודיסיאוס הוא אביה התרבותי . השאלה המרכזית שניצבת בבסיסו של הספר שלפניכם היא, האם הם "נפלים" שאינם עומדים באתגר שהציב להם מיתוס הגבר והאב המוצלח והשלם, או אולי הם "מורדים", החושפים את פניו האמיתיים והאפלים של אב קדמון, ודווקא במרד זה טמון פוטנציאל הכרחי להמשך קיומה של החברה ? פרקי הספר במבוא ייסקרו ההבדלים בין סרטי המסע בקולנוע האירופי לסרטי הדרך בקולנוע האמריקאי, דרך חשיפת מנגנונים של חרדת ההשפעה וקריאה משבשת של הרולד בלום . כמו כן תוצג רומנסה משפחתית של פרויד ביחסים שבין הומרוס, משורר ומחבר ה אודיסיאה , ובין משוררי הקולנוע העכשוויים בקולנוע האירופי המודרני, ויוצג חיבור בין סרטי המסע בקולנוע האירופי לקריאה פסיכואנליטית לאקאניאנית וקריאה פילוסופית דלזית . בפרק הראשון יוצגו שתי קריאות מרכזיות של טקסטים קולנועיים עכשוויים . הקריאה הראשונה היא הקריאה הפסיכואנליטית, בעיקר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר