הקדמה

עמוד:10

10 אבנר פיינגלרנט לבן, שמאז ילדותי הן המסקרנות והטעונות ביותר . בסרטי המסע בקולנוע האירופי אפשר להבחין בשלושה סוגי מסע מרכזיים המתנהלים סביב מערכות היחסים בין אב לבן : ( 1 ) מסעו של הבן המחפש נואשות אחר האב הנעלם שלא הכיר מעולם ; ( 2 ) נדודיו של האב דרך תחנות אקסיזטנציאליסטיות ; ( 3 ) ניסיון החזרה של האב הביתה, אל משפחתו, אשתו וילדיו . גם במרכז סיפורה של האודיסיאה על שלושת חלקיה עומדים שלושה מסעות : ( 1 ) הטלמכיה - מסעות טלמכוס בן העשרים בעקבות אביו אודיסיאוס, שאותו מעולם לא ראה ( שירים 1 - 4 ) ; ( 2 ) נדודי אודיסיאוס, שבהם הוא חווה את תחנות מסעו הזר המוזר והמאיים ( שירים 5 - 12 ) ; ( 3 ) החזרה של אודיסיאוס לביתו ולמשפחתו באיתקה 1 נראה כי דמותו העכשווית של האב, המאופיינת ( שירים 13 - 24 ) . ביצירות הקולנוע של המאות ה- 20 וה- ,21 מתכתבת באופן הדוק עם דמותו של אודיסיאוס כאב קדום הן בסוגי המסעות, הן באיכויות המסע והן במערכות יחסים מול דמויות מרכזיות בעלילה . אודיסיאוס המבקש לחזור ממלחמת טרויה וחורבנה ( סוף הספר איליאדה [ 1954 ] ) , אל ממלכתו ומשפחתו שבאיתקה, ניצב מול מסע מפרך מלא תלאות וסכנות רבות . בסוף מסעו הארוך הוא חוזר לממלכתו, חונך את בנו וזוכה באשתו ובכל רכושו מחדש . האב בקולנוע העכשווי עוזב את אשתו ומשפחתו ויוצא מביתו למסע שבו הוא נע ונד, חווה תלאות, פוגש נשים שונות ובסופו של דבר, כשהוא מנסה לחזור, על פי רוב הוא נכשל . עם זאת, במעשה המסע ובחזרה הביתה נוצר מהלך רב-משמעות שמהדהד את מסע אודיסיאוס . לטענתי, אודיסיאוס הוא מיתוס גברי מכונן המהדהד אל מול הגיבורים הגבריים בסרטי המסע שבחרתי, שאני מכנה אותם "אודיסיאות מודרניות" . בספר שלפניכם אחקור את דמותו של האב לאורו של מודל האודיסיאה הגברי, שעיצב את תרבות המערב, דרך טקסטים קולנועיים עכשוויים המתכתבים עם אודיסיאה . על פי תפיסתי, בחברה המערבית אודיסיאוס הוא מודל

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר