פתח דבר

עמוד:8

יצחק גילת 8 בקובעי המדיניות של החינוך במדינה . ניתן להציע הסברים שונים לתופעה זאת . מעורבות ההורים מהווה כנראה ביטוי לתפיסות ניאו ‑ ליברליות, שדוגלות בצמצום המעורבות של הרשויות במוסדות ובתהליכים בחברה ומתן עצמאות רבה יותר לפרט בעיצוב חייו ; ייתכן שזיקת הגומלין הגוברת בין המשפחה לבין בית הספר, שואבת את השראתה מגישה פוסט ‑ מודרנית, שבה מצטמצם כוחן של מסגרות קימות ונשברים הגבולות ביניהן ; ייתכן כי התביעה לשקיפות מלאה של המתרחש במגזר הציבורי דרבנה את מעורבות ההורים במוסדות החינוך ; ייתכן שהזמינות הגוברת של מידע על הנעשה בבתי הספר, המאפשרת להורים לראות ולשמוע את המתרחש בו גם כשהם בביתם, מדרבנת הורים לקחת תפקיד פעיל יותר במערכת היחסים עם בית הספר . סביר להניח שכל הסיבות הללו ‑ נוסף על אחרות ‑ תורמות לתהליך הדרמטי שבו הפכו ההורים לשחקן מרכזי בזירת העשייה החינוכית . אולם ללא קשר לסיבת המעורבות, התוצאה היא נוכחות בעלת השפעה חזקה, שלא ניתן להתעלם ממנה . כיום לא ניתן להבין את המתרחש בחינוך, החל מרמת הכיתה וכלה ברמת המדינה, ללא הבנה של מעורבות הורים . עיון בספרות המקצועית על טבעה של המעורבות, מגלה שהיא משפיעה בשני כיוונים מנוגדים, בדומה לאל הרומי יאנוס, בעל שתי הפנים . מצד אחד, הרווח שבתי ספר עשויים להפיק ממעורבות הורים מתבטא במגוון נושאים, ובהם קידום ההישגים הלימודיים של הילדים, שיפור סביבת הלמידה, שילוב הפעילות הבית ‑ ספרית בהקשר קהילתי, ואפילו שיפור הרווחה הנפשית של המורים . מצד שני, המחיר של מעורבות הורים עלול להיות גבוה, ולהתבטא במאבקי כוחות בינם לבין הצוות החינוכי ולתחושה של איום מתמיד על חברי וחברות הצוות, שעלולים להוביל במקרים מסוימים לפרישה מהעבודה . ניתן, אם כך, לראות במעורבות ההורים משאב בעל השפעה חזקה, שצריך להשתמש בו באופן מושכל על מנת להפיק את

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר