מבוא

עמוד:13

13 לדעת מתוך הגוף 2002 Collins, ) . בהיעדר בחינה שיטתית של דואליות זו, הדיון באשר למחויבות של מערכות חינוך לתפקידן החינוכי, החברתי והפוליטי בעולמן של נערות, נותר מושתק . כדי לתקן חסר זה ולאפשר התדיינות מפורטת בלחצים המופעלים על נערות בבית הספר, ובאפשרויות שהוא מזמן להן להתהוות כסובייקט גופני, מציע הספר שלפניכן פרספקטיבה פמיניסטית ממוקדת-גוף לבחינתו של מרחב ספציפי בתוך בית הספר : שיעורי החינוך הגופני . פרספקטיבה ביקורתית זו נבנתה בעזרת פרספקטיבות 3 2 לימודי נערות,תיאורטיות מתחום הפדגוגיה הפמיניסטית, 4 בהיותו של החינוך הגופני המרחב היחיד העוסקותיאוריות של גוף . בגופן של התלמידות באופן גלוי ומוצהר, הוא מספק הזדמנות מתאימה לפיתוחה ויישומה של פרספקטיבה כזו . המבט הביקורתי המוצג בספר זה הוא הראשון לבחון את החינוך הגופני בישראל מפרספקטיבה פמיניסטית . כך הוא מאפשר להשוות לראשונה את 5 אולם תרומתוההקשר הישראלי למחקרים שנערכו במדינות אחרות . החשובה יותר נוגעת לפרספקטיבה התיאורטית שהוא מציע לבחינה הפמיניסטית של החינוך הגופני : מחקרי עבר שבחנו את משמעותו של הגוף בחינוך הגופני עסקו בו בעיקר כמשאב מאפשר ( או חוסם ) עמידה בדרישות, וכאובייקט הנתון למשטור ולפיקוח ( Carmona, Tornero - Quiñones and Sierra - Robles, 2015 ) . נקודת מבט זו סייעה להבין כיצד השיחים ההגמוניים - המזינים את הנחות היסוד של תוכנית הלימודים ושל תוכניות ההכשרה של המורות והדומיננטיים בבית הספר - מכוננים סובייקט ממושמע ונערות המוכפפות לציוויי חברת הצריכה ורודנות הרזון, ולתפיסות חינוכיות שבמרכזן נראות של ביצועים והישגים . אולם התנאים שבהם החינוך הגופני מאפשר את התפתחותן של נערות כסובייקט גופני לא נבחנו . הספר שלפניכן פיתח פרספקטיבה פמיניסטית ממוקדת-גוף ובחן באמצעותה את מגוון ההתנסויות של תלמידות בשיעורי חינוך גופני, את האופנים שבהם מורות מבינות את החינוך הגופני לנערות והפרקטיקות שהן מיישמות, ואף את תוכנית הלימודים המוסדית

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר