מבוא

עמוד:10

10 דוד כהן-צמח הראשונים של ספר בראשית מזה וסביב נבואת אחרית הימים, היא נבואת השלום העולמי ( או בשם אחר : חזון הר הבית ) , כפי שהיא מתוארת בספר ישעיה ב' 1 - ,4 מזה . ברקע השאלות שהוצגו לעיל מסתתרת ההנחה שיש זיקה בין המיתולוגיה ( הנרמזת בסיפורי הבריאה ) ובין ההיסטוריה ( המשמשת רקע לפעילות ישעיהו ) והאסכטולוגיה שבנבואת אחרית הימים של ישעיהו . הביטוי "אחרית הימים" אומנם חוזר כמה פעמים בדברי הנביאים, אולם אפשר לראות שנבואת אחרית הימים ביש' ב' 1 - 4 היא הנבואה היחידה בספרי הנביאים הנושאת כותרת זו בראשה מתוך כוונה מוצהרת להציג נבואה אוניברסלית ומוגדרת שיעדה "אחרית הימים" . במיכה ד' 1 - 5 באה נבואה מקבילה לנבואתו של ישעיהו . סבורני שנבואת בן אמוץ היא המקורית, ותקוותי שהדיון שיובא להלן יראה כיצד נבואתו זו של בן אמוץ משתלבת יפה בתוך מארג הספר השלם . הדיון בספר בראשית לא ייסוב רק על סיפורי הבריאה וגן עדן אלא יורחב גם לסיפור קין והבל ולתיאור המבול ואף לסיפור חורבן הערים סדום ועמורה . הדיון בספר ישעיה לא ייסוב רק על חזון אחרית הימים ( יש' ב' 1 - 4 ) אלא יורחב גם לפרק א' של ספר ישעיה . הפרק הראשון של ספר ישעיה נחשב בחוגים רבים של מחקר המקרא לפרק מבוא לספר ישעיה כולו . אשר על כן ייחדתי דיון נפרד לניתוח פרק זה כדי לעמוד על זיקתו לפרקים אחרים בספר, ובפרט לנבואת אחרית הימים הצמודה אליו . בדיון זה אנסה להסביר מדוע נבואת אחרית הימים הוצמדה לפרק המבוא ובאה מיד אחריו . מכאן יתפתח הדיון אל עוד פרקים בספר ישעיה, בשימת דגש בפרקי הסיום של הספר השלם . זו ההזדמנות לומר מילים ספורות על אודות ספר ישעיה, כפי שנתפס במחקר המקרא . מן המפורסמות הוא שבמחקר המקרא הקלסי נהוג לחלק את הספר לשני חלקים לפחות : 1 . ישעיה א' - ל"ט . 2 . ישעיה מ' - ס"ו . החלק הראשון מיוחס ( לפחות בחלק

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר