פרולוג

עמוד:13

אגדת המסעות 13 בשולי גלימתו . אמר לו ( רבי יהושע בן לוי ) : בשבועה שאיני בא . אמר הקדוש ברוך הוא : אם נכשל בשבועה יחזור, אם לא - לא יחזור . 4 אמר לו ( מלאך המוות ) : תן לי את סכיני . לא השיב לו ( רבי יהושע בן את הסכין למלאך המוות ) . יצאה בת קול ואמרה לו : השב לו ( את הסכין ) מאחר ונדרש לבריות . מכריז אליהו לפניו : פנו מקום לבר לוי . הלך ומצא את רבי שמעון בר יוחאי יושב על שנים עשר מצעות של משי זהב . אמר לו ( שמעון בר יוחאי לרבי יהושע בן לוי ) : אתה הוא בן לוי ? אמר לו ( רבי יהושע בן לוי לרבי שמעון בר יוחאי ) : כן . אמר לו ( רשב"י לריב"ל ) : נראתה קשת בימיך ? אמר לו ( ריב"ל לרשב"י ) : כן . אמר לו ( רשב"י לריב"ל ) : אם כן אין אתה בן לוי . ולא כך הוא לא היה דבר [ קשת ? ] אלא שלא רצה ( ריב"ל ) להחזיק טובה לעצמו ] . האגדה ממסכת כתובות בתלמוד הבבלי משיחה על פרשת כניסתו של רבי יהושע בן לוי לעולם הבא בעודו בחיים, לאחר שהצליח להערים על מלאך המוות . ריב"ל, אמורא ארץ ישראלי ידוע שהיה מקורב בקשרי משפחה לבית הנשיאות, עסק גם בענייני הציבור . אגדת חז"ל עטתה לדמותו אצטלה אגדית . הוא נלווה למסעותיו של אליהו הנביא עלי אדמות . הסיפור על הדרך שבה הערים על מלאך המוות וגבר עליו מצוי בגרסאות אחדות בספרות חז"ל, וסיפור כניסתו לעולם הבא, בעודו בחיים, זכה להרחבה ניכרת 5 בטקסטים אחדים מימי הביניים . האגדה השלישית מתארת את מסעו של יונה בבטן הדג : ר' טרפון אומ' ממונה היה מששת ימי בראשית לבלוע את יונה, שנ' 'וימן ה' דג גדול' ( יונה ב א ) , ונכנס לתוך פיו כאדם שנכנס בבית הכנסת גדולה ועמד, והיו שתי עיניו של דג כחלונות אמפומיות מאירות ליונה, ר' מאיר אומ' מרגלית אחת היתה תלויה במעיו של 4 . נראה כי כוונת המספר הייתה ללמד כי רבי יהושע בן לוי מעולם לא הפר שבועה . 5 . דיון רחב באגדה זאת ראו להלן בחלק ג בפרק "מסעות לעולם הבא" .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר