מבטא עברי

עמוד:280

יתירה, קפדנות של בכיוון לא באו המסורתי, הניקוד בשיטת מגרעות באו אם ושלמה . שעליו הצלצולי, העושר הוא רב מה ראחנא, ואולם יתירה . פשטות של בכיוון רק כי-אם ארבעה חטף-פתה ; פתח, קמץ, — ״ a ״ להגה סימנים שלושה המסורתי ! הניקוד מעיד - ״ c ״ להגה ארבעה ; חטף-קמץ קטן, קמץ ״ויו״, בלי חולם ״ויו״, עם חולם — ״ 0 ״ להגה מחודד חוש-שמיעה ל-׳ ? " . שניים ל-״מ",סימנים שני נע ; שוא חטף-סגול, סגול, צירה, צלצוליים, בגוונים עשירה שפה דיברו אבותינו האלה . הסימנים בריבוי מתגלה ועדין כי לאמר אפשר והברה ; הברה כל הבליטו להגה, הגה בין הכי-קטן בהבדל הקפידו שומעים אשר החדגווני, הטירטור באותו שכזו שפה לקלקל חבל במבטאם . "התגנדרו" המחזה . בימת ועל הספר בבית גם לדאבוננו, כי-אם, ובאסיפה, ברחוב רק לא אנחנו סונאטה, על הפסנתרן או הכנר שעובד כמו לאומית . נגינה של והבסיס הגרעין היא השפה מבטאו . שיפור על לעבוד אחד כל צריך כך בפומבי, אותה ינגן מחר אשר ה״נכוף לביטוי דוגמאות או כללים נמצא איפה המבטא, לשיפור הדינים את נקח מאין ן ותנועות אותיות של אותה של המבטאי האופי את "שלו" לעברית לתת מאתנו אחד כל נוטה טבעי, בדרך ערבית, פולנית, גרמנית, רוסית, ספרדית, אידיש, מילדותו : בה הורגל אשר נכרית, שפה תהא-נא הראשונה דאגתנו להיפך : שיטה . איננה זו "שיטה" כי מאליו מובן אנגלית . האלה . ה״אקצנטים" מכל להשתחרר השאיפה איננה זו גם הערבי . המבטא אל מבטאנו את לקרב צריך כי החושבים מומחים יש דיברו אבותינו כי אומרת, זאת אין אבל הן, "שמיות" שפות וערבית עברית טעות . אלא צלצולו, בין ענקי הבדל יש אבל "אחיות", הן ואיטלקית צרפתית גם ערבי" . ב״אקצנט שאינם האיטלקי באלף-בית הגאים יש הצרפתית . של זו ובין האיטלקית השפה של השפות בשתי ביטוין אשר — R" " למשל — האותיות אותן ויש ; ולהיפך בצרפתית, אי-נעים דבר לך אין ואולם לזו : זו קרובות שפות הן ופולנית רוסית גם לגמרי . שונה איננה והדקדוק השרשים קרבת ולהיפך . הרוסית, בשפה פולני כאקצנט אוזן וצורם בטעם תלוי הוא : הלשון במבנה תלוי איננו לשון של מבטא כי המבטא . קרבת על מעידה ההמונית לאוזן לא-נעים או שנעים במה תלוי ההיא, בשפה המשתמש הגזע של ה״מוסיקלי" - - - - — אחר . ועם זה עם של השם הערבים . עם מגע כל לבו היה לא כמעט העתיקה בארץ-ישראל שפתנו פריחת בימי שאינם וטבע, אקלים בתנאי התפתחה הערבי של שפתו בתנ״ך . יקר-מציאות הוא "ערבי" באר-שבע׳ ועד מדן אשר האמות, בד׳ ולא בלתי-מוגבל במרחב ארצנו . לתנאי דומם המדבר בבדידות הקרירה, בירושלים ולא ערב של הטרופי בחום בעמקים, ולא במישור בראשית שונה . הוא הגזע גם מצרים . ובין אשור בין הדרכים פרשת של בדוחק ולא ועוד׳ ועוד פלשתי אמורי, חתי, יבוסי, : כרימון גזעים כנען מלאה הקדמוני הכיבוש מ בסוף אבל חם . מבני ואחדים ואנאטוליה, אירופה של אומות שרידי — מהם ם אחד נבלעו כי אומרת, זאת נעלמו : כמעט או האלה׳ האומות נעלמו כבר המלכים תקופת ובנפשו בדמו אשר התיכון, ים איש בתור העברי נוצר ככה וישראל . יהודה בתוך ברובן 280 ’ עבר מבטא

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר