הלסינגפורס

עמוד:195

בוועידת נם ז׳בוטינסקי הגן לציונות, גמורה בכורה מתן של זו עקרונית גישה על חינוך של מסועפת רשת להקים תבע כאשר , 1913 בשנת בווינה, רוסיה ציוני : הגולה בארצות העברית בלשון עברי תנאים, יוצרים "אנו הציונית . השקפתנו של ולרוחה לעיקרה הצעותי שאין אומרים, יש המעשית, עבודתנו בכל למורה-דרך לגו שיהא צריך דעתם, לפי זה, כלל — דברים״ ולא בייחוד זה, לכלל גמורה הסכמה מסכים ואני שבגולה . בזו וגם שבארץ-ישראל בזו גם הלסינג- של הפרוגראמה כל — עבודת-ההווה כל בעיני כי שבגלות . עבודת-ההווה לגבי לעצמו" כשהוא "דבר בתור הציוני ; האידיאל להגשמת "תנאים" אלא אינה — פורס ציונה מעבודת-ההווה המוליך הכרחי, קשר שאין נוכחתי, ואילו בתנועתנו ; מקום לה אין ולקרן- לשקלים ורק אך דואג והייתי "שוללי-הגלות" של המחנה על מתווסף הייתי — "דבר" בין המבדיל הקו הוא היכן זו : חידה לפתור יודע איש אין ואולם הקיימת . ספק אין אחד, מצד תנאי ? או דבר — היא מה הציונית העיתונות למשל, ל״תנאי״י גם הוא ועיתון עיתון כל השני, הצד ומן הציונות ; לפיתוח חשוב תנאי תנאי, שהיא וספר-החשבונות שלו בית-הדפוס מערכתו, ממינהלתו, המורכב דבר לעצמו, כשהוא "דבר" כשהוא "דבר" הוא "תנאי" כל - - - - - - - ? היא מה 'מושבה או ? הוא מה בנק או שלו . שאנו המוסדות, של במהותם איננו ההבדל שני . לדבר תנאי הוא "דבר" וכל לעצמו, זה פתגם — דברים״ לא ״תנאים, אליהם . נתייחס שבו הפנימי, ם חבי אלא יוצרים שמכל דורש, זה פתגם דברים : היוצרת עבודה, מכל ידינו את שנסלק דורש, אינו הציוני . האידיאל להגשמת "תנאי" של ערך להם שיש באלה, רקתמידנבחר ה״דברים" הלאומי . בית-הספר הוא מכולם הראשון הלא — כאלה דברים בעולם יש ואם ושאין בארץ-ישראל, אם בלתי זה "תנאי" יתן לא מלוא-פירותיו שאת לי, גם וידוע כאן, האשימוני בצדק לא שנזרע . ממה קטן חלק אלא בניכר, כאן, לקצור יכולים אנו תרבותית "תחייה של באפשרות והאמנתי הציוני הפסימיזם תורת את שכחתי כאילו בגלות, אלה כל את להשיג אפשר ואם שאלוני : גם אלא בלבד, זה ולא בגלות" . שלמה ? ארץ-ישראל לך למה מאמין אני שבאמת לרגע, נניח אבל לגלות . באשר אופטימיסטן מעולם הייתי לא באמת מסתפק הייתי לא לעולם בה, האמנתי גם אילו ואולם, שלמד," . תרבותית ב״תחייה — שלמה לאומית לתחייה אלא תרבותית, לתחייה שואף עמנו אין כי בלבד . זו בתחייה ; מבוא בתור רק לנו יקרה התרבותית תחייתנו ורוחנית . כלכלית ומדינית, ציבורית תחייה ערך . שום לה ואין צורך שום בה אין — כך אלמלא ) 317 — 316 עם׳ והתבוללות״, ״גולה כרך נבחרים, כתבים ההשכלה״, ( ״שפת * למעשה, הלכה יתגשם בגולה שוויון-הזכויות כי ז׳בוטינסקי, האמין האומנם הוא רק שלא טען ז׳ ן מלאים לאומיים חיים בה לחיות יורשו והיהודים הלסינגפורס 195

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר