דת ומסורת

עמוד:170

נסדיר כאשר אומר, הווה במדינתנו, לשלוט נזכה כאשר במיוחד, נצחים . לנצח ועד הזה של שעיקרן כולנו, לעיני יתגלה — הלאומיות להשקפותינו בהתאם המדינה חיי את ואשר לשכינה, אדם בין הקיים מיסתורי, קשר אותו על מושתת הלאומיות" "השקפותינו לו משמשת אלא איננה צורותיה, ולכל הזה היום ועד מתחילתה היהודית, המחשבה ביטוי . אוסיף החדשה ; הציונית ההסתדרות של בחוקת-היסוד לנסח ניסיתי זו הכרתי את ההמונים, על-ידי רק לא תתקבל שהיא בטוח, והריני הכרה, אותה של נצחונה למען להיאבק פקפוקים כל ללא שתתקבל דבר, של פירושו אין אך האינטליגנציה . על-ידי גם אלא עיקר- את הסותרים בתנאים, אונם, תוך שתתקבל חלילה, אומר זה ואין ויכוחים, או הדעה . חופש זה הרי — להתקיים עשויה ״דת״ אין שבלעדיו הדת, של העיקרים חיצוניים ; באמצעי-כפייה שימוש תוך באה השכינה אין היטב . הבינוני החרדים, ידידי הלב את לכבוש היא מבקשת צנזור . ולא שוטרים לא עומדים אין השכינה של לרשותה דת, תיתכן לא כן על הספק . את לאסור לא אך הספקות, כל על לגבור — המצפון ואת על דווקא לוויכוח מקום בו ושאין הדעה, חופש בו שאין ציבור, אצל שכינה מסורת, והוויכוח, המצפון שחרות זאת, מהשקפתי הדת . של בענייניה הנוגעיםדברים, אותם זו בדרך רק השערה . כחוט אף איסוג לא זאת מהשקפה — לנשימה כאוויר לדת היא ובקרב ההמונים בקרב להגשימה — לעיל שתיארתי המטרה את להגשים אתאמץ המסורת . של ביוקרתה יפגע רק זה ; יצלח לא זה אחרת בדרך האינטליגנציה . — אחד עמוד מן שנתעלם אומר, זה אין ברמב״ם . — השלישי ירדפו כמונו שאנשים כדאי, זה ואין מטרתנו, זו ואין לכך, להוט אני אין כולו ישראל עם או הלאומית שהתנועה ושוב, שוב ויכריזו וזולה אפסית מטרה אחר בידי נשאיר זה מעין משחק וכר . יראת-הכבוד במלוא עולם של ריבונו אל מתייחסים ברוח פנימית מהפיכה אחר : ממיןהוא שלנו החזון - - - - - - - למיניהן תנועות-השעטנז המדינאים, הפרופיסורים, שלנו, מתקני-החברה כל את תעורר אשר מהפיכה, תחייתנו, באותו קודם-כול פתרונותיהם כל את יבקשווהלאה שמעתה לכך, וכדומה המהפכנים לכל מופת אידיאלית, מדינה להקים ישתדלו ובמיוחד שלנו" ; "המסורת הקרוי אוצר, : המסורת של המסחרי הסמל דבוק שלה ועמוד עמוד לכל כאשר העמים, במשנה, — השני בתנ״ך, יהיה מקורו המודרני שהמדע לעצמנו, והן לעולם הן שנוכיח אלא יפת, מחכמת או המודרני המדע - העולם תיקון של ומתורתו המוסרית האמת מבחינת להם אשר כל יפת : וחכמת עצמם שהם מה של פירוש אלא אינו מהם׳ למדנו אנחנו ואשר שלנו, במסורת מקורם קודשי "השרשת בווינה : שנתיים לפני שהצעתי בנוסחה התכוונתי לזה מאתנו . למדו מרחיקת- היתה המקורית הצעתי כי "החלשה", בה יש זו נוסחה וגם האומה" ; בחיי תורתנו העולם" . בחיי תורתנו קודשי את "להשליט לכת : אל-נא ביותר הרחוק באופק אפילו חרות . שמו : גדול . מגשים גם גדול לחזון ואולם גבולות תציבו אל החורבן . את אתו נושא שלו, הצל כן על כי שוטר, ש ו צ צ ראה 170 ומסורת דת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר