דת ומסורת

עמוד:169

איגרת כ״אינטרמצו", נביא, ויכוח, לאותו הדי□ ונביא נמשיך בטרם אך ביותר . לפני שני□ ( במה תקופה באותה הריפורמית ליהדות ז׳ של ביחסו הדנה אחת, הגלויה- נטייתה בגלל הריפורמה, תנועת על לחלוטין שלילית דעה הביע כן : להתבוללות ) לעין דלקמן : ההערות את חברינו לידיעת להביא נא הריפורמי, בבית-הכנסת להרצאה אשר מסרב הייתי כזה, המצבנשאר אילו אנטי-ציונית . היתה הריפורמה כאשר זמן, היה הארץ שהיא בארצות-הברית, מזמן . נשתנה כבר זה דבר אבל חסידיה . עם מגע כל לקיים והיכליהם מסורים, ציונים הם רבים דיפורמיים רבנים הריפורמה, תנועת של העיקרית החדשה, הציונית ההסתדרות בתנועת תומכים מהם אחדים לציונות ! מצודות משמשים והועמדו אירחוני בארצות-הברית הראשון ביקורי מאז מניו-יורק . ניומן ל, רביי כגון בכך, זה אירוח בעדלהם לשלם מוכן אני ואין פעמים, תריסרי בימותיהם לרשותי הדרומית . באפריקה לתלמידיהם להתנכר שאתיימר אנטי- היותה על אותה האשימו כי שמעתי לא מעולם ויילר, רביי של לקהילתו אשר להתרחק שיש דבר כאל אליה להתייחס מוחלט באורח ממאן אני שכך, ומכיוון ציונית . לזאת ריפורמה : או אורתודוכסיה על שלי דעותי עם קשר כל לה אין השאלה ממנו . לזכות לסרב אולם כלשהי . דתית בפעולה חלק לקחת הוזמנתי אילו רק, מתייחם הייתי שייכת שקורת-הגג משום פשוט שם, להרצותעל-מנת יהודית, קורת-גג של לאירוחה על חרם אלא אינו זה דבר של פירושו — הדתי הפולחן את לתקן השואפת לקהילה, או מסכים אני אם ולריאקציוני . ללא-בריא אותו חושב שאני דבר נוךקונפורמיסטים, חשובה לא לגמרי זו שאלה — דבר-בעתו שהוא או דרוש כזה שתיקון ■לכך, מסכים איני לא לעולם התבוללות, של נטיות על-ידי טומא לא תיקון אותו עוד כל זה : בהקשר כאשר שכן, כל לא "צורם" : או פלילי דבר או דבר-עבירה כאל אליו להתייחם אסכים נגדנו . שמטיפים החרם מן להתעלם האומץ, את מגלה עצמה קהילה אותה כגון לעקרונות רצינות ביתר להתייחם הדגשה, של לשון בכל בידידינו מפציר אני של לשיגעון ידי את לתת נכון אינני לעצמי, לי אשר המחשבה . וחופש המצפון חופש היסודיים לעקרונות חילול-השם משום בהם אין עוד כל רוחניים, חיפושים על חרם הטלת ולאומיות . שוויון חרות, של ) X 1 / 2 / 27 פ״ז © , 1937 . 6 . 15 רודסיה, בולוואיו, הימן, אל באנגלית ( מכתב ¥ תרצ״ז ) בניסן ( כ״ט במקורה עברית נכתבה להלן, מובא תוכנה שעיקר האיגרת, הציונית בהסתדרות החרדי האגף ראש שהיה ז״ל, יונגסטר לוי ר׳ אל ונטענה לחזור לצערנו, נאלצנו, כן ועל ידוע, אינו האיגרת של הימצאה מקום החדשה . לאידיש : התרנו□ מן לעברית זה יחיד-במינו מיסמך ולתרגם שבדברי "ערך רק איננה היהודים אצל הדתית שהמסורת הכרה, לכלל הגעתי מכבר זה כיום גם ומתפתח הפועל ואקטיווי, חי כוח אם בי שלנו, ההיסטוריה של אובייקט ימינו", ומסורת דת 169

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר