דת ומסורת

עמוד:167

המערבי, הכותל על הנודע הסכסוך בעקבות ז׳בוטינסקי שכתב הדברים, נפלאים את צייר כך אבות . מסורת לפי לידו להתפלל היהודים של זכויותיהם ועל : ישראל בית כל בעיני הכותל של תדמיתו לעוורים כי — ועם עם לכל נקודות-קודש יש כי אגיד שוב אם בלעג, היום יצחקו לבים כי אומר, אני אבל התרבותי . בעולם כעת המושל הציניזם עשנו ולאביוני-רוח ולשוטים ראה לא תבל מיהודי מאה על אחד אפילו המערבי ? הכותל מהו קודש . נקודות יש אמנם אף המתבוללים, אף נזדעזעו אבל — ימיו דברי את יידע לא מאלף אחד אפילו אותו, ״ 1 מדועאתה, ״המבין : תשאלוני אם זה . אבנים בגל הזדון יד נגעה כאשר שבנו, המשומדים בעיניו יקר אשר והעתיד, ההווה למעריץ עצמי את חשבתי אני גם מבין . אינני כי אודה את המצרף היגיון, בחיים, היגיון יש כי וטעיתי . — העבר חורבות מכל חדש חרושת בית מחר . של ולתוכניות היום של לעובדות קדם ימי של המסורת ) 1929 . 10 . 23 היום״, ״דאר ! ״, מענה ( ״אד-דאולה ¥ להצטרף החברה של ביותר נרחבות משכבות יהודים של ליבם משנככש היהודית, הדת אל בגישתו דראמאטי מיפנה חל זיבוטינסקי, של לתנועתו ניסח בה החדשה, הציונית ההסתדרות של בכנסיית-היסוד לשיא הגיע אשר גאולת היא הציונות "תעודת : הלשון בזו ד ו ס י ה- ת ק ו ח את והציע ז׳ האומה . בחיי תורתו קודשי והשרשת ושפתו ממלכתו תחיית וארצו, ישראל המדינה הקמת ; הירדן עברי משני בארץ-ישראל עברי רוב יצירת : דרכיה שיבת ; ישראל תורת ברוח הצדק ועקרוני האזרחי החופש יסודות על העברית של תועלתם על לה זכות-בכורה זו תעודה הפיזור . וסוף ציון דורשי לכל ציון דברי-שיכנוע לאחר באה זו חוקת-יסוד של אישורה והמעמד" . הקיבוץ הפרט, : ז׳ של מפיו מזהירים בהחלט וישרות מאיד כנות סיסמאות בישראל הלאומית בתנועה שררועכשיו עד היא "הדת הי״ט : במאה מלחמות-החירות של והנשגבה המפוארת התקופה מן הלקוחות דיאלקטית, בתנועה מתנועעת ההיסטוריה אבל לכנסייה" . מדינה בין "הפרדה פרטי", עניין שלטון-הכמורה סילוק זה . בשטח גם נכבדה רוויזיה המחייב למפנה אנו עדים וכיום זו אם מלפקפק, יותר ואף לפקפק, ויש האלהים . לסילוק הוביל הוא אך — הכרח, היה השקפת-העולם מבחינת — פרטי עניין ותישאר היתה הדת אכן, הרצויה . התוצאה היתר . של הבלתי-מוגבל במובן חופשית חופשית, להישאר שצריכה שלן, שלי, שלך, האישית אם פרטי", "עניין זה אין אך לעולמים . קדוש לי שיישאר הקדוש, הוותיק, הליבראליסם מוטלים או הם חיים רוחניים גורמים והנביאים הר-סיני אם אין ! אם היכלות, עדיין יש עם של יקר חפץ או ומכובדת חנוטה פרעה גוויית כעין זכוכית מאחורי בבית-הנכאות בגלל איש יסבול שלא בחינה, מאותה — לכנסייה״ מדינה בין ״הפרדה אכן, האצטקים . ומסורת דת 167

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר