תקציר

עמוד:10

חרדים לעירם : פוליטיקה ומינהל ברשויות המקומיות החרדיות 10 ממסדי של הפוליטיקה החרדית, הפועל בכפיפות מלאה לרבנים . מאידך גיסא, הדרתן מהזרם המרכזי והמאבק מולו ממקם אותן באופוזיציה המקומית וגורם להן לעיתים לקדם נושאים אזרחיים, כמו איכות השירות לתושב, ולקבול על ההתנהלות הסקטוריאלית הלא-מקצועית של הרשויות החרדיות . שינויים פנים-ממסדיים . גם בתוך המערכת הממסדית עצמה אפשר לזהות בעשור האחרון כמה שינויים, אם כי קלים . בכמה רשימות מקומיות ממסדיות נערכו בחירות מקדימות ( פריימריז ) לקביעת נציגי הרשימה המקומית ; התרבו המחאות הפומביות כנגד ממסדים מפלגתיים המציבים מועמדים שאינם תושבי הרשות ; ובמקרה חריג אף פעלו נציגי רשימה ממסדית מקומית בניגוד לעמדה הרשמית של המפלגה הארצית שלהם . כל אחד מהתהליכים הללו בנפרד יכול להיתפס שולי יחסית, מעין "רעש רקע", שכן בסופו של דבר אי-אפשר להתעלם מכך שהממסד החרדי עדיין שולט בעוצמה ברשויות החרדיות . ואולם מבט רוחבי חושף שינוי לא מבוטל : בשנים 2007 - 2008 נקבעו מועדי בחירות בכל הרשויות החרדיות, אך בשלוש רשויות ( בני ברק, מודיעין עילית וקרית יערים ) , ובהן שתי הרשויות החרדיות הגדולות ביותר, לא התקיימו בחירות כיוון שהוגשה רק רשימה אחת המשותפת לכלל המפלגות הממסדיות והיה מועמד אחד בלבד לתפקיד ראש הרשות . כמו כן, חוץ מביתר עילית, גם ברשויות החרדיות האחרות היו הסכמות ברורות בין הרשימות החרדיות ולא היה אתגור של ממש מצד קבוצות לא ממסדיות . לכן לאחר הבחירות לא פעלה אופוזיציה חרדית באף אחת מהרשויות החרדיות . עשור לאחר מכן, בבחירות 2018 , השתנתה התמונה לחלוטין . בכל הרשויות החרדיות המקומיות חוץ מרכסים נערכו בחירות, בכולן התמודדו רשימות עצמאיות, ובכל ארבע הרשויות החרדיות הגדולות פועלת כיום אופוזיציה חרדית, שברוב המקרים היא אף לוחמנית למדי . מבחינה מעשית, קיומה של אופוזיציה חושף לפני הציבור, התקשורת וגורמי הממשל בעיות ברשויות החרדיות ומוביל לפיקוח ולבקרה . מבחינה עקרונית יותר, קיומה מביא גם לשינוי תפיסה בקרב הפוליטיקאים החרדים . הדבר משקף שינוי רחב יותר שהתרחש ברשויות החרדיות . בלשונה של אישיות פוליטית בכירה באחת הרשויות החרדיות : "בעבר הסתכלתי רק על הקהילות . היום אני

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר