תקציר

עמוד:13

תקציר 13 בהתחשב במסגרת החברתית והפוליטית של החברה החרדית נראה שמצב ההון האנושי ברשויות החרדיות סביר ביותר . בעשור האחרון החל לצמוח בהן דור חדש של עובדים שהוא מקצועי יותר ובעל תודעת שירות רחבה מכפי שהיה מקובל ברשויות החרדיות עד כה . מלבד הצורך הפוליטי לחזק את השירות לתושב תורמים לשינוי גם תהליכי אקדמיזציה ומגמה של קידום נשים חרדיות לתפקידים בכירים ברשויות . נראה שהדור החדש מבקש במקרים רבים לקדם תהליכים מקצועיים ולצמצם את השפעתם של האינטרסים הקהילתיים על התנהלות הרשויות החרדיות, אך עד כה הוא נחל הצלחה חלקית בלבד, שכן הוא עדיין כבול למסגרות הפוליטיות הקיימות, הכפופות לבסיס הקהילתי של החברה החרדית . תכנון, בנייה והקצאות . מדיניות הרשויות החרדיות עולה בקנה אחד עם עקרונות התכנון האורבני המובהק, האהוד כיום בקרב גורמי תכנון : צפיפות מגורים, עירוב שימושים ורחובות מסחריים . לצד זאת ניכרות הרשויות החרדיות במחסור גדול בשטחים להקמת בתי כנסת, בהיעדר שטחי תעשייה ומסחר, במדיניות תכנון שמתנגדת כמעט לחלוטין למתקני ספורט ובריכות שחייה ובניסיונות של הרשות להקל ככל האפשר בהוצאת היתרי בנייה . הליכי ההקצאות סוטים במקרים רבים מהנהלים, מעורבים בהם שיקולים פוליטיים רבים, והם מביאים לעיתים לידי סטייה מעקרונות השוויון . גם הפיקוח על ההליכים אינו מספק ובמקרים רבים הוסבו שטחים שהוקצו לצרכים ציבוריים לשימוש מסחרי . גם הליכי האכיפה בתחום התכנון והבנייה נרפים ביותר, ולעיתים הרשויות החרדיות אינן פועלות כלל נגד עבירות בנייה המתרחשות בשטחן . האכיפה הנרפית נגד עבירות בנייה פרטיות נובעת בדרך כלל ממדיניות מכוונת, התואמת את רצונם של מרבית התושבים בדירות גדולות ככל האפשר . האכיפה הנרפית נגד עבירות בנייה במרחב הציבורי נובעת, לעומת זאת, ממדיניות מכוונת של העלמת עין או משיקולים פוליטיים צרים, גם כשמחיר עבירת הבנייה הוא פגיעה בציבור הרחב . מגמה מעניינת המסתמנת בשנים האחרונות בתחום ההקצאות והבנייה היא פנייה של תושבים, עמותות וגורמי אופוזיציה לבתי המשפט, למבקר המדינה, לגורמי ממשל ולתקשורת מתוך ביקורת על התנהלות הרשויות החרדיות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר