תקציר

עמוד:9

תקציר 9 העובדים החרדים עלולה להיתפס כפוגענית ולא ראויה בעיני הציבור שאינו חרדי, בנושאים הקשורים, למשל, להפרדה בין המינים או לקביעת קוד לבוש צנוע לכלל העובדים במרחב תעסוקתי משותף . עם זאת, אנו סבורים כי על המנהלים עצמם לקבוע את "גבולות הגזרה" הנורמטיביים והמאוזנים של ההתאמות המתאימות לארגונים שלהם, ולא לסמוך רק על תקנות ממשלתיות גורפות ומחייבות . ( 7 ) מחויבות ההנהלה לתהליך . מעורבות פעילה ויזומה של הנהלת הארגון לקליטה ולשילוב מיטביים של עובדים חרדים הכרחית להצלחת המהלך . לכן מומלץ, במידת האפשר, למנות בארגונים גדולים המבקשים להצליח בשילוב חרדים אחראי או אחראית לגיוון תעסוקתי, שיתמחו בתחום זה ויטמיעו בארגון נורמות תעסוקתיות שיאפשרו קליטה מיטבית של ציבור זה . מכלול המלצות זה יסייע למעסיקים ולמנהלים בארגונים עסקיים ובחברות במגזר הפרטי לשפר את תהליכי שילוב החרדים והעסקתם במגזר הפרטי ובשוק העבודה הישראלי בכללו . המלצות כלליות לממשלה תהליכים אלו הם חלק ממהלך חברתי ועסקי רחב יותר הדוגל בגיוון תעסוקתי רב-ממדי, שאיננו נשען רק על צרכים עסקיים תועלתניים ועל שורת הרווח, אלא גם מקדם ערכים חברתיים מתוך אחריות מערכתית לפניה המשתנות של החברה הישראלית . בהיותם מי שמנווטים את הצרכים במשק ברמה מקרו-כלכלית וברמה החברתית, יש לגופים הממשלתיים האמונים על מדיניות התעסוקה לציבור החרדי ועל גיוון שוק העבודה תפקיד חיוני בהרחבת המהלך הזה . להלן כמה המלצות לגופים אלו המבוססות על מחקרים קודמים בתחום . ( 1 ) מודעות ומדיניות . יש חשיבות עליונה לנקיטת מדיניות אקטיבית של משרדי הממשלה הרלוונטיים ושל זרועות הביצוע שלהם לשם העלאת מודעות המעסיקים לחשיבות הקליטה וההעסקה של עובדים חרדים . המלצה כללית זו תצטרך להיבחן אל מול המצב הקיים, במיוחד בכל הנוגע לאפשרות לספק סיוע ומידע בנושא זה גם לעסקים קטנים-בינוניים, בלי לזנוח את מקומן ותפקידן של החברות המובילות במשק .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר