מבוא

עמוד:10

10 | ארז פירט 1 - התבונה האנושית - אנחנו נוטיםרק דוגמה אחת לתבונה לצמד את שני המושגים תבונה ותבונה אנושית, עד שלהבנתנו הם נהיים לאחד . תבונה היא תבונה אנושית . הספר הזה הוא אסופה של ניסיונות שמטרתם לחשוב על היבטיה השונים של התבונה ולהפשיט אותה ממרכיביה האנושיים, על מנת שנוכל לזהות אותה גם אם ניתקל בה לבושה בלבוש שונה . האדם המודרני איבד את תמימותו זה מכבר . מאות שנים הוא מביט אל הכוכבים ותוהה, וכעת הוא בונה מכונות משוכללות, ושוב, הוא תוהה . איך אדע לזהות תבונה זרה, אל-אנושית ? כיצד אדע להבחין כשאוסף המעגלים הסבוך שאותו לימדתי לתמרן מתחים חשמליים יחדל להיות מכונה וייהפך לדבר תבוני עצמאי ? כדי שאוכל לעשות זאת, עליי לדעת מהי תבונה . ולא רק תבונה אנושית, משום שהמכונה אינה בן אנוש, ודרי הגלקסיה, אם ישנם כאלה, גם הם לא . איך נוכל להשיג במוחנו מהי תבונה כשלנגד עינינו עומדת רק דוגמה אחת ? רק על עצמנו נדע לספר, כי המכונות החכמות שייכות לעתיד או אפילו רק לז'אנר המדע הבדיוני, ומתחת לאורו של הפנס הגדול המאיר אל הכוכבים, עדיין לא נמצא שום מטבע . למזלנו, התבונה האנושית יודעת ללכת אל מעבר למוכר . הדמיון יכול לקחת אותנו אל מחוזות שבינם ובין המציאות יש מעט מהמשותף . כמובן, יהיה מגוחך לחשוב שהדמיון אינו מוגבל 1 הרשו לי לסייג את דבריי : על פני כדור הארץ ישנם מופעים שונים של תבונה שאפשר ללמוד מהם רבות : החל מתבונה נחילית ( swarm intelligence ) , המתגלה אצל דבורים ונמלים למשל, דרך זו המוצגת אצל יצורי ים גדולים, כגון דולפינים ולווייתנים, ועד לתבונה החייזרית כמעט של התמנון . בדבריי כאן אני מתייחס למה שנחשב כתבונה מסדר שני, כלומר כזו היודעת להתבונן בעצמה, לנהל דיון מוסרי ועוד

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר