מבוא

עמוד:10

10 | קומץ שמיים ביד - קידום תהליכי ויסות עצמי בבית הספר ובגן השער הראשון עוסק בדרכים לקידום הוויסות העצמי בכיתה . בשער זה מפורטים כלים רב - ממדיים לוויסות עצמי : קידום תהליכים של הצבת מטרות, תכנון, פיקוח והערכה, ויסות זמן, חיזוק המוטיבציה וויסותה, ויסות קשב, ביטוי וויסות של רגשות, שיפור האקלים החברתי וויסות חברתי . בכל אחד מהפרקים בשער מוצגות דרכים לשיפור הסביבה החינוכית ואסטרטגיות שאפשר להקנות לתלמידים . הפרקים מתמקדים בתיאור של דרכי פעולה יישומיות על מנת לאפשר לקוראים להפעיל מיידית את הכלים של הוויסות העצמי בשטח החינוכי שלהם . השער השני מתמקד בדרכים לקידום הוויסות העצמי בגן הילדים . בפועל הוא עוסק בכלל המסגרות החינוכיות לילדים בגיל הרך ( החל בגיל שנתיים - שלוש ) . בשער זה מוצגים ייחודה של הסביבה הגַנית, הפוטנציאל שלה לקדם את הוויסות העצמי והתפיסה הוויגוצקיאנית בדבר תיווך תהליכים המוביל לעצמאות . כמו כן הוא עוסק בקידום תחומי הוויסות העצמי באופן המותאם לגן, ומציע כלים מעשיים ליישום הוויסות העצמי בגילאים אלה . המבוא לשער זה מבוסס על עבודתי המשותפת עם רחל רביד . השער השלישי מתמקד בהתערבויות לקידום הוויסות העצמי . הוא מציג כלים למיפוי של תהליכי ויסות עצמי בקרב קבוצות ויחידים בכיתה ובגן, מאפיינים ודרכי פעולה של התערבויות לקידום הוויסות העצמי בכיתות, והתערבות מערכתית ליצירת תרבות של ויסות עצמי בבית הספר כולו . הפרק בנושא ההתערבות המערכתית נכתב עם לילי ישראל . השער הרביעי מציג דוגמאות לתוכניות התערבות . מוצגות בו תשע מתוך מאות התערבויות שערכנו במהלך השנים : התערבויות פרטניות המיועדות לילד בגן ולתלמידים בבית הספר, התערבויות כיתתיות, התערבויות עם צוות המעון והתערבות בית - ספרית . הסיכום עוסק באתגר היישום בפועל של פדגוגיית הוויסות העצמי . הוא מדגיש את החשיבות העמוקה של יצירת סביבות מטפחות וקידום הוויסות העצמי של אנשי החינוך עצמם . הספר מתמקד בקידום הוויסות העצמי בגיל בית הספר, ולכן השער הראשון עוסק בקידום התהליכים בכיתות . עם זאת, יש ערך ופוטנציאל רב גם לקידום הוויסות העצמי בגן הילדים – נושא שהשער השני בספר עוסק בו . נושא הוויסות העצמי בגן נסקר גם בשער השלישי ובשתי דוגמאות בשער הרביעי .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר