מבוא

עמוד:8

8 | קומץ שמיים ביד - קידום תהליכי ויסות עצמי בבית הספר ובגן בעשייה החינוכית שלהם . מטרתו להגביר את ההבנה של אנשי החינוך באשר לערכם של תהליכי הוויסות העצמי ולהציע כלים שהם יוכלו ליישם בשדה החינוכי במִגוון אופנים – פרטני, קבוצתי, כיתתי ובית - ספרי . הספר מיועד גם למורי מורים ולמרצים : אלה יכולים לשלב את תפיסת העולם והכלים של הוויסות העצמי בתהליכי ההכשרה של פרחי הוראה ומורים, כמו גם בהוראה של סטודנטים . שילוב כזה יאפשר לקדם את הלמידה של הסטודנטים, ובד בבד להדגים להם דרכי הוראה המקדמות את הוויסות העצמי . ספרות מחקר עשירה עוסקת בנושא של התערבויות לקידום הוויסות העצמי ( ראו למשל אצל & Boekaerts & Cascallar, 2006 ; Schunk, 2005 ; Schunk Zimmerman, 2007 ; Zimmerman, 2008 ) , ובכלל זה עבודותיהם של חוקרים ישראלים ( בירנבוים, ,2004 2009 ; זילברשטיין ואחרים, 2000 ; עמנואל ואחרות, 2003 ; קוזמינסקי, 2004 ; קס, 2012 ; שביט ורייטר, 2016 ) . למרות העיסוק הנרחב בנושא עד היום לא ראה אור בישראל ספר המציג דרכי התערבות רב - ממדיות לקידום תהליכי ויסות עצמי של תלמידים ואנשי חינוך, והספר הנוכחי נועד להשלים את החסר בתחום מרכזי זה . הספר מבוסס על העשייה החינוכית של שותפיי ושלי במהלך עשרים השנים האחרונות . בשנות ההוראה הרבות שלי במכללת אורנים ליוויתי מאות מורים, גננות, מדריכים ומנהלים בביצוע של תוכניות התערבות לקידום הוויסות העצמי, התערבויות שהם יישמו בשטח החינוכי שלהם . ההתערבויות נערכו במִגוון מסגרות חינוכיות במגזר היהודי ובמגזר הערבי : כיתות הטרוגניות בבתי ספר, גני ילדים, כיתות של תלמידים בסיכון, מסגרות של החינוך המיוחד ומסגרות של חינוך לא פורמלי . אנשי החינוך בחנו את התוכניות במחקרי פעולה, ובד בבד ערכתי מחקרי הערכה שעמדו על המאפיינים של ההתערבויות ועל השלכותיהן ( ליכטינגר, 8102ב ; 2016 Lichtinger & Leichtentritt, ) . אפשר היה להתרשם מהשינויים המשמעותיים שהתוכניות יצרו בקרב הילדים והנערים אשר השתתפו בהן, כמו גם מתהליך ההעצמה של אנשי החינוך במהלכן . במהלך השנים נשות חינוך מוכשרות רכשו את הכלים של הוויסות העצמי והעבירו אותם למורים נוספים בהשתלמויות ובהדרכות . בשנים האחרונות צוות מנחות בראשותה של לילי ישראל פועל להטמעת תהליכי הוויסות העצמי בבתי ספר בארץ . נוסף על הכשרת מורים בתחום הוויסות העצמי הצוות מיישם תוכניות להתערבות מערכתית, ואלו עוסקות בהטמעת הוויסות העצמי בעבודתם של המנהלים וצוותי הניהול בבית הספר – תהליך אשר משפיע על התרבות הבית -

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר