1. האומנם נביא?

עמוד:12

ת י ק ת ה א ד מ הש 12 ,שלו היא מגוחכת"ההטפה הדתית"הרי ש,חשיבותו של שדה כמשורר 7 ; פומפוזית ולא אמינה כאשר הוא אומר,ברוח כזו כותב גם מאיר ויזלטיר סוג", ממרחק השנים ,הרי שכיום, שלמרות חדשנותו של שדה בתחום השירה 8 " . ואף גיחוך,האגואיזם של שדה מעורר בי דחייה יסודית המבקר יורם כאשר במאמר ביקורת על ספרו של שדה, ברונובסקי אף היה נחרץ יותר ואף כתב כי, השווה את רעיונותיו של שדה להגיגים של נער מתבגר ," נסיעה " או – לא ברור האם מדובר באדם מבוגר שנותר מבחינה מנטלית בגיל ההתבגרות פני שהוא מאמין שהדברשמשחק דמות של נער מתבגר מ ,בכותב פיקח ומחושב 9 . יביא לו את אהדת הקהל בין תפיסתו כהוגה דעות מקורי וככזה הפורץ לו, דומה כי הפער הקיצוני הזה – הנעוריםלבין תפיסתו כמשורר המתאים רק לבני ,"דרך מיוחדת אל האלוהים" הוא אחד – כשרלטן שמנסה ללכוד ברשתו צעירים מבולבלים ,או גרוע מכך היו שראו,מצד אחד . המאפיינים הבולטים של היחס אל פנחס שדה ואל יצירתו ; משורר יוצא דופן והוגה שהציג בכתביו דרך דתית חדשה,בו יוצר מעמיק י זקן שמלהג עלמין אשמא,היו שראו בו דמות מגוחכת ופומפוזית, מנגד 10 . אלוהים ועל ניטשה רק במטרה למשוך אל מיטתו נערות צעירות , אמנם ישנם יוצרים והוגים רבים שהדעות לגביהם ; מבחינה זו שדה איננו יוצא דופן ,אחרי הכול . אולם נראה שבכל הנוגע לשדה המחלוקת מהותית יותר ו . חלוקות ונתפס בעיני – פס את עצמוהוא ת . שדה לא תפס את עצמו רק כאמן או כמשורר . של דתיות חדשה כנציגהּ , כנושא בשורה , בראש ובראשונה כנביא – מעריציו האם אכן הייתה לו בשורה חדשה – לכן ממילא עולה במלוא החריפות השאלה ? האם הוא היה נביא אמת או נביא שקר ? ומשמעותית . ן נפרד אשר כל אחת מהן מצריכה דיו,שאלותבכמהמדובר כאן,למעשה אותן הוא מתאר בשיריוש השאלה הראשונה עוסקת באותנטיות של החוויות מאמצים את נקודת המבט הרואה , כקוראים וכפרשנים , האם אנו : ובכתיבתו או שאנו מאמצים את נקודת ,ביצירתו של שדה דין וחשבון על יחסיו עם האל 7 . המשורר ,קלדרון 8 . משל עשר השנים ,ויזלטיר 9 בייחוד אלו,כאן המקום להעיר כי במאמריו המאוחרים יותר . נסיעה לפנחס שדה , ברונובסקי ברונובסקי שינה את יחסו לשדה מן הקצה אל , שנכתבו בימי מחלתו של שדה ולאחר מותו . אם כי עדיין נותר מסויג כלפי הפן הדתי בכתיבתו ,הקצה וראה בו משורר בעל שיעור קומה . ו וגדולתו של פנחס שדה ייסורי ,ל" הנ ; אלנבי פנחס שדה , ראו ברונובסקי ו 10 'עמ, תמיד פולני ,לתיאור מעין זה של שדה ראו למשל בספרו הסאטירי של יאיר גרבוז . הפנחס פתוח ,וכן אצל יריב ; 271 - 273

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר