שתיקת האדמה: דת ואקזיסטנציה ביצירתו של פנחס שדה

עמוד:6

רבות . זמנובנותובניסיון מתמשך להתקומם כנגד תבניות מחשבתיות וספרותיות על שירתו ועל ההשפעה הרבה שהייתה, על אישיותו הצבעונית ; נכתב על שדה הבוחן, דומה שעד כה לא נעשה מחקר רציני אולםו . לו על צעירים ומבקשי דרך כפי שהיא עולה,לעומק את הגותו הדתית ואת השקפת עולמו יוצאת הדופן . חלל זהספר זה בא למלא . ממכלול יצירתו הספר מתמודד עם, באמצעות ניתוח עומק רעיוני של שירתו וכתביו של שדה שהעמיד הגותהאם אכן מדובר ביוצר משמעותי,ראשית : יסוד-כמה שאלות מיהו האל ? מה טיבה של הגות זו, שנית ? כזו שיש בה ממש,דתית מקורית ומה משותף בינו לבין האל של המסורות , שאליו פונה שדה ביצירותיו שוב ושוב שרטוט האופן שבו תפס שדה,שלישית ? הדתיות כמו גם הפילוסופיות, השונות השתוקקות,ידה מול האלמצב של עמ – "האדםמצבו של" את מה שהוא כינה מיקוד זה מאפשר . תו במגעי ניסיונות בלתי פוסקים לבוא א ו,מתמדת אליו . לתפיסת העולם המקורית והרדיקלית של שדה להופיע בצורה מפורשת ובהירה את האלוהות כניגוד וכאנטיתזה יםהיסודות העמוקים של תפיסה זו משרטט ומבקשת,למוסר ולקיום החברתי,השקפת עולם הבזה לחברההם מציגים ; לעולם גבולותתמדת לפרוץ אתמד תפיסה זו מצויה החתירה הסובי ; לערער עליהם תדיר כדי להבקיע – החטא או היצירה האמנותית ,באמצעות הסבל – הקיום הרגיל . איננו אפשרי באופן סופי ומוחלט לעולםגם אם הדבר,זאת ; דרך אל האלוהות ניתוח – ציר סינכרוני : בפנינו נע בין שני צירים עיר מצפ הניתוח המרתק שהס , הדיאכרוני הציר,בפרק האחרון,לציר זה מתווסף . שיטתי של רעיונותיו של שדה החל משיריו המוקדמים משנות ,העוקב אחר התפתחות יצירותיו של שדה הרעיוני בתוך כך מצטייר מסלול ההתפתחות . הארבעים ועד ליצירותיו האחרונות הרדיקליותלמן העמדות ; ונוצרת מעין ביוגרפיה רוחנית שלו ,י של שדה והאמנות דרך התפיסות המורכבות יותר של, והמתריסות שהביע ביצירותיו הראשונות ועד להתקרבות המחודשת שלו אל הדת ואל המסורת,יצירותיו המאוחרות תוך שהוא מעניק להן פרשנות מחודשת ונופך – היהודית בשנותיו האחרונות . אישי ייחודי משלו הרלוונטי ,קול ייחודיבעל קדמת חיינו הרוחניים סופר חשוב אלספר זה מחזיר . היום במיוחד אבי שגיא הסדרהעורך

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר