מבוא

עמוד:13

31מ ב ו א 2 ישראלי . -היא מהדהדת גם בשיח היהודיו,דווקא לחיים מחוץ לישראל המורשתלצד, הערגה לגלות מהדהדת את התשוקה לקיום יהודי אחר ושונה י ולמרחבראללקיום יהודיבתהמחוי ת והציונית קלסיהודית ההי . הנתפס כמולדת ליאטריטורי של העםות בספר זה אני מבקש לעקוב אחר לידת רעיון הטקסטואלי היהודי . טענתי המרכזית היא כי צמיחתו של רעיון זה אינה בהכרח ביטוי י . כפי שאראה בפרקיראל לשלילה עקרונית ראשונית של הקיום היהודי ה היענות לאתגר שהציב הטקסטואליזציה של העם היהודי היא הספר השונים, די 'רוחראה בעם היהוהגל בפני האינטלקטואליות היהודית . פרידריך הגל הגל רפאים', שריד קיום של עם שניתק מההיסטוריה הממשית . עמדתו של הוגיםתגרהאִכן לא הטרידה את רוב מניינו ובניינו של העם היהודי, אבל רבי נחמןהייתה חשובה בעיניהם . ראש וראשון להם היה הגלשעמדתו של הלכה ( , ובעקבותיו נוצרה מסורת אינטלקטואלית חדשה שרנ"ק ) קרוכמל וכבשה את דמיונם של אינטלקטואלים יהודים . והמסורת ההגליאנית אינו הגורם היחיד הגלאין לכחד, השיח עם שהצמיח את תודעת הטקסטואליות של הקיום היהודי . תודעה זו צמחה גם הניסיון להתאים את הקיום היהודי לנסיבות החדשות של – על רקע אחר רצוןוליך מואץ של התבוללותצמיחת תודעה לאומית באירופה ותה להצטרף ללאומים החדשים . הבחירה בטקסטואליות היהודית הייתה פתרון בד,שובה לב : היא אפשרה ליהודים להשתייך ללאומים שבתוכם הם חיו ת הטקסטואליותאידא,בבד עם אחיזה כזו או אחרת בקיום היהודי . במקביל חומהבאמצעותהיצרו היהודית כבשה את לבם של מאמינים רבים ש לבין העם היהודי שעבר חילון . הם בידלו עצמם,תורההשומרי, ביניהם באמצעות התורה וכוננו את העם היהודי על אדני התורה לבדה . כך ביקר ( את החילונים שאינם שומרי שבת : 1879 – ,1807 הונגריה משה שיק ) הרב מיקרי בני בריתרית ] = לא שומרים שבת המכונה ברית [ ולא"הנך דהפרו ב 3 ואינם מכלל ישראל, שהוא שם למקבלי ברית" . אירוניה היסטורית מטרידה הקיום היהודיכיהאידא נגלית לפנינו : חרדים ומתבוללים נעשו שותפים ל 2 על גלותקרקוצקיןרז- אמנון בהקשר זה ראוי לציין את מאמריו רבי ההשפעה של . 1994 ; קרקוצקין 3991קרקוצקין : בתוך ריבונות 3 ,0002הר ושגיאשו"ת מהר"ם שיק, חלק אורח חיים, סימן רפא . לדיון בעמדתו ראו זו . 174 – 161עמ'

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר