הקדמה

עמוד:13

לפקודה תמיד אנחנו ? 13 השינוי המובהק היה בעצם קיומה של מדינה עצמאית ריבונית . בראשית ימי המדינה התחוללה התנגשות בין הממלכתיות לבין הוולונטריזם התנועתי . למעשה, הייתה סתירה בין ההתמסדות המנגנונית והארגונית של המדינה לבין היסודות האוטופיים . המַעבר מיישוב למדינה כלל שינוי גדול אך גם מאפיינים רבים של המשכיות . השינוי נגרם בשל היחלשות הלכידות החברתית של החברה היישובית בקונפליקט שבין הממלכתיות לבין הוולונטריזם ובהעמדת המרכיבים האוטופיים בסתירה למיסוד הארגוני-ממלכתי של המדינה . 4 עם הקמת המדינה, כשנהפכו המחשבה והמעשה הקונסטרוקטיבי לשגרה או הצטמצמו, כמעט נעלמה השאיפה האוטופית, אם כי שרידיה עדיין נותרו בקיבוצים . הבנת הקיבוצים את ההתפתחויות שחלו במדינה הייתה אטית, והם עברו תהליך ארוך ומכאיב עד שקלטו שאמונותיהם ודרכם נמצאות בשוליה של העשייה הלאומית . מקצת הרעיונות האוטופיים שהִנחו את הקיבוץ לא היו עוד רלוונטיים בשל השינויים המדיניים, כמו רעיון שלמות הארץ בתפיסת הקיבוץ המאוחד או רעיון המדינה הדו-לאומית בתפיסת הקיבוץ הארצי . אף האמונה באחוות עמים נשארה נחלתו של הקיבוץ הארצי, יותר בתור ססמה ממעשה . השינויים החברתיים דחקו את הרעיונות הקולקטיביסטיים, ובמקומם התפתחה במדינת ישראל הצעירה תרבות אינדיבידואליסטית . החלוציות הייתה מִדרך חיים מוערכת למכלול של מערכת ממלכתית ביורוקרטית . הכּוונה של דוד בן-גוריון לשלב חלוציות עם הממסד המדינתי לא צלחה . העברת מרכז הכובד החברתי מהארגונים הוולונטריים למדינה לא סייעה לפריחת "חלוציות ממלכתית" . 5 הקמת מדינת ישראל הייתה נקודה מכרעת בשלב המעבר מתקופת היישוב לתקופת המדינה . במסגרת זאת התבסס גם העיקרון של שליטת המדינה על מנגנוני הביטחון השונים . אחד ממאפייני מדינה "נורמלית" הוא היותה בעלת סמכות כפייה, שלא כאופי הוולונטרי של היישוב . 6 מדינה היא מסגרת שאינה מסתמכת על וולונטריות, ובמקומה ניתן לה הכוח לאכוף על היחיד השתתפות במאמץ הלאומי באמצעות חוק . 7 הקמת צה"ל והכפפתו לפיקוח ממשלה ריבונית היו שינוי מהפכני לעומת הכוחות המחתרתיים שהתמודדו עם השלטון הזר . התנועות הקיבוציות, שהיו תנועות וולונטריות, ראו בעצמן שנים רבות נושאות על כתפיהן את הנטל המרכזי של המאמץ ההתיישבותי של "המדינה בדרך" . עתה הן נאלצו להסתגל למצב שבו קיימת מדינה עצמאית ריבונית, וגופים ממלכתיים ממוסדים אחראים על כל תחומי החיים . רוב התנועות הקיבוציות, שחבריהן לקחו חלק חשוב במערכה לעצמאות, מצאו עצמן מחוץ למעגל המרכזי של החיים במדינה הצעירה . במערכות השלטוניות נמצא מקום

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב

אוניברסיטת בר-אילן, הקתדרה ללימודי תולדות קרן קיימת לישראל ומפעליה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר