מבוא תיאו־לוגי: לחשוב את הבלתי־נחשב

עמוד:13

13 מחשבת האינסוף ההרצאה החמישית תבחן את מושג "העם הנבחר", אך שוב, מחוץ להקשרו הדתי המקובל . דרך פרשנותו הפילוסופית, המושג יובן ביחס למדע המתמטי של תורת הקבוצות . נראה שטענתה ש"האחד איננו" לא מוציאה מכלל אפשרות את פעולת ההאחדה על בסיס ( אקסיומת ) הבחירה . כך יקבל "העם הנבחר" משמעויות אתיות ופוליטיות חדשות, המאירות על סוגיות ציבוריות עכשוויות כגון לאומנות וגזענות . צורת ההרצאה נבחרה משום יתרונותיה על צורות הספר והמאמר . ספר אמנם יכול להאריך במילים, אך בימינו זהו חיסרון ככל שהינו יתרון . כמו כן, מתכונתו של ספר שמרנית יותר מהרצאה חופשית המכילה תמיד מעט אלתור וספונטניות . מצד שני, בהינתן כובד משקלם של הנושאים הנידונים בספר שלהלן, מצאתי שיריעת המאמר, על אף נגישותו, תיקצר מלבטאם כראוי . לכן, סדרת הרצאות נראית כפתרון המושלם לאיזון הדרישות והתנאים הסותרים שהצבתי בפניי . המתודולוגיה שתיושם בספר הנוכחי, להתמודדות עם הסוגיות שבו, היא פרשנות כקריאה ביקורתית . כלומר, נקרא טקסטים רבים ושונים תוך חציית הגבול ביניהם . נקודת המוצא היא כפל המשמעות העברי של המילה ביקור, כביאה מהחוץ - הפיזי או המחשבתי . החל ממקורה היווני, משמעות המילה ביקורת ( ήκιτιρκ ) היא לברור או להפריד בין שגוי לנכון, בין דעה לאמת וכיוצא בזה . אך עם עליית העולם המודרני, המילה ביקורת עטתה משמעות נוספת . עמנואל קאנט, אבי הפילוסופיה המודרנית ומחבר ביקורת 6 הפנה את משמעותה לגבול החשיבה האנושית, התבונה הטהורה , הגבול שבין האפשרי לבלתי-אפשרי לחשיבה . כך, בניגוד לאפלטון, עבור קאנט ביקורת לא הייתה הפרדה כי אם הגבלה . 6 . עמנואל קאנט, ביקורת התבונה הטהורה , תרגום מגרמנית : ירמיהו יובל, תל אביב : הקיבוץ המאוחד, [ 1787 / 1781 ] 2013 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר