מבוא תיאו־לוגי: לחשוב את הבלתי־נחשב

עמוד:12

12 אלירן בר אל בהרצאה השניה אתמקד בשני הסיפורים היהודיים על בריאת העולם, זה המוכר של ספר בראשית וזה המוכר פחות של ספר יצירה . אראה כיצד מובנת בעיית הראשית דרך שאלת ההתחלה, הן בשיח הדתי והן בשיח הפילוסופי . בעקבות זה האחרון, תתהווה קריאה ביקורתית ואמונית, השופכת אור חדש על הסיפורים הישנים . בהרצאה השלישית יובהר מקום השפה כתווך שבין האלוהי לאנושי . הדגש היהודי על השפה וחשיבותה, או אף על קדושת אותיותיה, יובהר כהכרחי להבנת העולם והאדם . אולם, מצד שני, הבנה זו תיקשר למדעים העכשוויים דרך שילוב הפילוסופיה, ולא דרך הניגוד לדת . בהרצאה הרביעית אתמקד ביתר שאת בהמצאה המדעית החשובה ביותר של המודרניות ( השנייה ) : תורת הקבוצות המתמטית . הקשר בינה לבין האל ובריאת העולם אמנם מפתיע אך בשום אופן אינו מקרי . דויד הילברט ( Hilbert ) , מגדולי המתמטיקאים של המאה ה- ,20 כבר הפציר ב- 4 ביוני, 1925 : אף אחד לא יגרש אותנו מגן-העדן שקנטור ברא עבורנו . האינסוף ! שום שאלה אחרת לא רגשה באופן משמעותי כל כך את נפש האדם . גלילאו לא היה אידיוט . רק אידיוט יכול להאמין שהמדע דורש מות קדושים - זה עלול להיות הכרחי בדת, אך בבוא הזמן, תוצאה מתמטית תבסס עצמה . 5 אנו נראה כיצד התבססות הוכחתו המתמטית של גאורג קנטור ( Cantor ) , אבי תורת הקבוצות, מאפשרת חשיבה אינסופית חדשה, בעלת התחלה מוחלטת שאינה יחסית לנקודת מבטנו . 5 . , . David Hilbert , " On the Infinite", in Philosophy of Mathematics , 2 nd ed edited by Paul Benacerraf and Hilary Putnam, Cambridge : Cambridge University Press, 1983, p . 191

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר