הקדמה

עמוד:10

10 שלמה קניאל ניסיוני בהוראת מחקר הוביל אותי למסקנה שרוב הסטודנטים מתקשים להעביר את עקרונות ביצוע המחקר לעבר חשיבה ביקורתית על מדע, וחוקרים רבים מהם אינם יכולים לבקר מחקרים של אחרים גם לאחר התואר השני וכתיבת תזה . רמת הקושי של ביצוע מחקר היא כה גבוהה, שהסטודנטים לרוב "דבוקים" למשימתם ומתקשים ליישם את עקרונות העברת הביקורת שנלמדו בקורס אל עבר עבודת המחקר האישית שלהם . למדתי כי ההדרכה שהסטודנטים זקוקים לה רבה מאוד, עד כדי כך שהם מתקשים ללמוד אחד מהשני ( על ידי הצגות במליאה ) , ויש להנחות אותם בצורה יחידנית . מכיוון שמעבר מביצוע מחקר לחשיבה ביקורתית הוא בעייתי, קל יותר ללמד חשיבה ביקורתית כנושא בפני עצמו ובמשולב לביצוע מחקר . ספר זה נועד לגשר לסטודנט את המעבר מביצוע מחקר לעבר הביקורת . בנוסף, קריאה ביקורתית מכבדת אמיתית וסובלנית תאפשר לאנשים, ללא קשר למקצועם, לקבל החלטות על בסיס ידע מחקרי . קריאה ביקורתית בנויה על מיומנויות רבות, שעיקרן להביא את הקורא להחלטה אם הוא מסכים לתוצאות המחקר, ולמנוע הטיות מהסוג שחקרו כהנמן וטברסקי ( בר הלל, 2005 ) . מבנה הספר חלק א : אוריינות מדעית החלק הראשון דן ברכישת מיומנות בתחום אוריינות מדעית בדגש על מדעי החברה . הפרק הראשון ממוקד ברכיבי האוריינות השונים כמו מידע, מסרים, חקר השיח וגבולות השפה, אפיוני השיח המדעי וחריגה ממנו בשיח מעורפל עד חסר משמעות . הפרק השני עוסק במדע כמייצר מידע . תהליך ייצור המידע מתבסס על מושגים כמו דיסציפלינה, פרדיגמה, תיאוריה ומחקר ; ודרכים לבחור בין פרדיגמות ותיאוריות . הפרק השלישי מתמקד בשאלה עד כמה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר