מטרות הספר

עמוד:13

פרק 1 : הקדמה 13 אנו מאמינות שהשילוב בין התיאוריה למעשה בכל אחד מהפרקים העוסקים בלקויות השונות יסייע למחנכים בעבודתם היומיומית . היכרות עם הספרות המקצועית העוסקת בלקויות תקשורת, שפה ודיבור רבות נכתב באנגלית על קשיי תקשורת, שפה ודיבור בגיל הרך . בספר זה התבססנו על ספרות ענפה זו, אולם השתדלנו להציג לפני הקוראים מחקרים וספרי עיון שנכתבו בישראל בתחומים שהספר עוסק בהם . לשפה העברית יש מאפיינים ייחודיים שאינם קיימים בשפות אחרות, ובמיוחד בתחום הדקדוקי - פונולוגי, לכן ראינו חשיבות בסקירה מעמיקה של המחקרים שנעשו בעברית ומתייחסים לאפיונים הללו . בנוסף לכך ראינו חשיבות בתיאור ילדים למשפחות בעלות רקע שונה תוך כדי התייחסות לקבוצות עולים, לריבוי השפות ולהבדלים בין לאומים ותרבויות בארצנו . בניית "אוצר מילים" משותף לאנשי חינוך, הורים ומטפלים אחת ממטרות הספר היא לסייע לגננות, למורות, להורים ולאנשי צוות חינוכי וטיפולי אחר להבין את המושגים שבהם משתמשים קלינאי התקשורת ואנשי צוות מתחומי הרפואה ומתחומים פרה - רפואיים . לא אחת עולים בכתב ובעל פה מילים ומונחים מקצועיים שאינם מוכרים לקהל הרחב . בספר זה ניסינו לפרש מושגים מקצועיים ולכתוב את מקבילותיהם בעברית כדי להבהיר אותם לכל מי שטובת הילד לנגד עיניו . מתן כלים ומחוונים לאיתור לקויות תקשורת, שפה ודיבור גננות ומורות היודעות לאתר קשיי תקשורת, שפה ודיבור של ילדים שהן מחנכות תוכלנה להאיר ברגישות את עיני ההורים, וכך יתחיל הטיפול בילד בגיל צעיר ובשלב מוקדם של הלקות . חשוב למשל לאבחן לקות שמיעה כדי להתאים לילד מכשיר שמיעה מוקדם ככל האפשר או להחליט אם יש מקום לבצע ניתוח של שתל קוכלארי . דוגמה נוספת היא החשיבות של הפניית ההורים לקלינאי תקשורת לאבחון ולטיפול בילד שדיבורו משובש, ואשר הן חבריו והן מבוגרים מתקשים להבינו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר