מהי לקות תקשורת, שפה ודיבור?

עמוד:10

שפה וקוץ בה — לקויות תקשורת, שפה ודיבור אצל ילדים 10 ב . ציונים נמוכים בתחומי השפה על פי כלי הערכה של אנשי מקצוע כגון קלינאי תקשורת ופסיכולוגיים התפתחותיים . קיימים מבחני שפה ומדדי שפה ( ניתן לקרוא על נושא זה גם בספרן של רום, סגל וצור, 2003 ) , שבעזרתם ניתן לקבוע עד כמה הילד מתפקד בתחומי הדיבור יחסית לרוב בני גילו . מקובל לומר כי ילד שכישורי ההבנה המילולית, ההבעה המילולית או שניהם מצויים במרחק של 25 . 1 סטיות תקן ( 25 . 1 > . S . D ) מבני גילו הכרונולוגי הוא ילד עם לקות תקשורת ושפה . קלינאי תקשורת מוסיפים להערכתם גם פער של שישה עד תשעה חודשים כדי לקבוע איחור או לקות באחד הכישורים הללו, וזאת בשל השונות הרבה בין ילדים בקצב ובאופן של התפתחותם . במקרים אלה יש מקום לאבחון מעמיק ולטיפול על פי הצורך . במקרה של שיבושי היגוי מסתמכים קלינאי תקשורת על טבלות התפתחות של הגאים, המאפיינות את רוב הילדים ( ראו בפרק 11 ) וכן על טבלות התפתחותיות לגבי מובנות הדיבור הכללי . גם בנושא של שטף מתבססים אנשי מקצוע על טבלות התפתחות כדי לקבוע אם מדובר באי - שטף התפתחותי טבעי או בגמגום ( ראו בפרק 12 ) . טבלות ההתפתחות מסייעות לקביעת קיומה של לקות ביחס לגילו של הילד . כפי שנראה בפרק 6 , יש דרכים מספר לסווג ולאפיין לקויות שפה, למשל לקות בהבנה לעומת לקות בעיקר ביכולות ההבעה או לקות משולבת . ניתן לאפיין לקויות שפה גם על ידי התחום הלשוני הלקוי, כאשר הקושי מתבטא באופן בולט בתחום אחד – תחום הצורה, התוכן או השימוש . כך נמצא שילדים המתקשים בעיקר בתחום הצורה יראו שימוש בלתי תקין במשפטים מחוברים או מורכבים וכן בהטיות הצורניות המרכיבות מילים . לעומתם יש ילדים המתקשים בעיקר בהבנה ובשליפה של אוצר מילים רחב יחסית לגילם, ויראו שימוש לא מדויק במושגים שונים כמו מושגי זמן, כמות או גודל . לילדים אלה לקות שפה בתחום התוכן . תיתכן גם תת - קבוצה שלישית של ילדים, שעיקר הקושי שלהם הוא בתחום השימוש החברתי - תקשורתי בשפה בעת שיחה . כל תחום לקות משפיע על התחומים האחרים של השפה, ומובן שיש ילדים המתקשים ביותר מתחום אחד ואף בכולם . תקשורת, שפה ודיבור הן מיומנויות תלויות חברה ותרבות, ועל כן הקדשנו פרק ללקויות העלולות להופיע אצל ילדים במשפחות שאינן משקיעות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר