1 היד – שלוחת המוח

עמוד:14

14 רות דורות ובכך מסכלים את יכולותיו האסתטיות והיצירתיות . כשהרך הנולד 11 בן שבועיים, יושיט הוא ידו לעבר מה שנמצא לפניו . כשהתינוק בן חודשיים, יתחיל מרצונו להשתמש באצבעותיו כדי לגעת, אך לא יוכל עדיין לתפוס חפצים . מגיל חודשיים עד גיל חמישה חודשים יפתח התינוק קואורדינציה בין היד ובין העין 12 בין החודש השלישי וינסה להגיע לחפצים כדי לתפוס אותם . לרביעי, ילמד התינוק את ידיו, יכניסן לפיו וכשיחזיק בצעצוע ירעיש בו במכוון . בחודש הרביעי לאחר הלידה, היד הופכת לכלי העיקרי של חקירה מישושית . התינוק מתוודע לעולם על ידי נגיעה בחפצים . ללא ההוכחה המושגת באמצעות היד, הידע שרוכש הוא לגבי אותם עצמים, ובכלל זה חלקי גופו שלו, אינו שלם . התינוק משחק ברגליו : הוא מבין שהן קיימות, אולם הוא חייב לבדוק אותן בעזרת ידיו, לפני שמוחו מפתח רעיון או מושג תלת-מימדי של רגליים . מחקר על אודות התינוק בשלבי התפתחותו המוקדמים מוכיח בבירור את התפקיד שממלאת היד ביצירת התמונה, המחשבה וההבעה . בהיותו בן חצי שנה, יוכל התינוק להרים צעצועיו ביד אחת לאחר שהתבונן בחפץ ובחר בו . ביכולתו להעביר את החפץ מיד אחת לאחרת ולהכניסו לפיו . בין החודשים השביעי והשנים-עשר מתחילה להתפתח סדרת מיומנויות מוטוריות עדינות . התפיסה תתחזק, האצבע הסמוכה לאגודל תצביע, והתינוק יוכל לתפוס עצמים באגודל 13 ובאצבע כבאחיזת צבת, ולהרים עצמים קטנים בפעולה מדויקת . כמו כן, ישתמש בידיו בשלב זה כדי להרים עצמו למצב עמידה . בגיל שנה הופכות הידיים לאיבר שימושי והאצבעות הופכות עצמאיות, ובה בעת מתפתחת יכולת הדיבור . בגיל זה יזהה הפעוט חפצים על פי צורתם, גודלם ומשקלם, ויפנים שחלקם כבדים מדי ושהזזתם מצריכה כוח רב יותר, וחלקם קטנים מדי ויחמקו מבין אצבעותיו . כמו כן, יבין שלצעצועים מסוימים חלקים אחדים שניתן 14 להפרידם ולאחר מכן להחזירם למקומם .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר