מבוא

עמוד:14

שלמה בכר 14 בעיות מתודולוגיות האם אפשר לחקור תופעות שהתרחשו בעבר על פי מושגים עכשוויים ? התקשורת היא תופעה בסיסית בהתנהגות האנושית . מחקר ההכרה של המין האנושי מוכיח בעליל שבני האדם בחברות שונות, הנבדלות אלה מאלה בתרבותן ובמערכות היחסים ביניהן, 11 רמת הם בעלי מבנה הכרתי דומה, שהוא מולד בכל יצור אנושי . הטכנולוגיה השונה בקבוצות חברתיות שונות אינה מעידה על אינטליגנציה גבוהה יותר של קבוצה מסוימת . מי שמבקש לחקור חברה אנושית צריך לעשות זאת, מצד אחד, על פי מושגיה שלה, כלומר להבין את ההיגיון הפנימי של דרך החשיבה שלה על פי נסיבות חייה, ומצד אחר — לבחון אותה מבחוץ, על פי מושגיו של החוקר . שני היבטים אלה אינם סותרים זה את זה אלא משלימים זה את זה . החוקר מנסה לחשוף ולהבין את התרבות 12 הנידונה באמצעות שיטות וכלים חיצוניים לאותה תרבות . ההיסטוריוגרפיה המקראית היא פרי עבודתם של מחברים שרובם לא נכחו במקום ובזמן שהתרחשו האירועים המסופרים . 13 והם עיצבו לכן אין לה מעמד של מקור . כתיבתם הייתה מגמתית, את יצירותיהם בהתאם לצורכי התקופה וברוח האינטרסים של 14 אמנם ייתכן שהאירועים, האמונות והמנהגים משקפים שליטיהם . את פרי המחשבה וכישרון היצירה והדמיון של מחברם, וייתכן אף שהדיון בהם לא יחשוף את המציאות ההיסטורית ה"אמיתית", אלא את ההיסטוריה כפי שהובנה והובנתה על ידי כותביה . בעבודה זו אין לשאלות אלה חשיבות רבה משום שאנו דנים, כאמור, בחברה מסורתית, שהשינוי וקצב השינוי בה הוא איטי ביותר ותופעות תרבותיות וחברתיות, מנהגים ודפוסי התנהגות מתקיימים לאורך 15 נוסחאות הכתיבה של המקרא, לפי הסוגה תקופות ארוכות . 16 כך, למשל, הספרותית, לא השתנו הרבה עד התקופה ההלניסטית . סיפור מגילת אסתר, שהנו מהתקופה הפרסית ) אם לא מאוחר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר