מבוא

עמוד:13

תעמולת מלך 13 בהופעתו ניסה להשיג יעדים לא בדרך הכפייה אלא בדרך של ריצוי ושידול ועל ידי יישום הסמכות הנתונה לו מראש . אירוע הופעת המלך היה דפוס תקשורת שמטרתו הייתה השגת עוצמה על ידי הפעלת משאבים נורמטיביים, דהיינו לא על ידי הפעלת כוח צבאי או לחץ חברתי אלא על ידי שימוש באידיאולוגיה, במושגים דתיים, במסורת וכיו"ב, שניתן להכלילם במושג נורמות חברתיות . הנתונים שיאותרו מתוך החומר המקראי ייבחנו בעיקר מנקודת ראות תקשורתית : 1 . מהו התהליך התקשורתי המצוי ביסודם של מאמצי השכנוע של המלכות ? 2 . מיהו קהל היעד של מאמצי השכנוע — קהל יעד פתוח : העם כולו, או קהל יעד נבחר ומוגבל : קבוצות מסוימות מתוך העם ? 3 . האם ניתן לגלות חוקיות בתופעות ובאירועים שבהם הופיע המלך, ואם כן, מהי אותה חוקיות ? 4 . כיצד יש להבין את המשמעות החברתית של התהליך או של דפוס התקשורת ? לפיכך השאלה שעליה נבקש להשיב בחיבור היא : איזה תפקיד מילא דפוס התקשורת של הופעת המלך בממלכות ישראל ויהודה ובאילו נסיבות יצאה אל הפועל ? מכאן גם משתמע מה לא ייכלל בחיבורנו : אין הוא מתיימר להציג תמונה ריאלית של תעמולה מטעם השלטון, אלא תמונה טיפולוגית — תיאור התופעה כפי שהכירוה ותיארוה סופרי המקרא אגב כתיבת חיבוריהם .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר