פתח דבר

עמוד:14

מנחם רצון 14 7 הדבר מתבטא בקריאותיו החוזרות ונשנות לסייע לחלשיםאותו . בחברה, לעניים ולגרים "חסרי הכח" . ראב"ע גם יוצא בחריפות נגד מוסד העבדות, היוצר מצב שבו אדם נתון לרשותו של אדם כמוהו . אין ספק שאורח חייו של ראב"ע, כעני חסר כול הנודד בין קהילות זרות ונתון לחסדי נדיבים, השפיע על רגישותו החברתית . כאמור, האסטרולוגיה הייתה גורם חשוב בהבנת מצבו החברתי של האדם בימי הביניים . על פי השקפת העולם האסטרולוגית האדם חותר באופן מתמיד להשתחרר מכבלי הדטרמיניזם האסטרלי . הטבע וגורמים קוסמיים נתפסו כמקור הסבל בעולם הארצי . על פי השקפה זו גם הסבל מעשה ידי האדם, כמו מלחמות ודיכוי חברתי, נקבע בסופו של דבר על ידי גורמים עליונים על האדם . יוצא אם כן שאדם המסייע לבני אדם אחרים שאתרע מזלם, ונוהג כלפיהם בחמלה וברחמים, יוצא נגד גזרות הכוכבים . ההומניות היא אפוא כלי הנשק של האדם ב"מלחמותיו נגד השמים" . ראב"ע עצמו הוא דוגמה לאדם הבקיא בחוקי האסטרולוגיה מחד גיסא, והנמצא בשפל המדרגה החברתית מאידך גיסא . הוא דוגמה קיצונית לחולשת האדם, ומעיד על עצמו שהסיבה נעוצה בכוחות עליונים הכובלים אותו . כאדם זר, ערירי, חולה ועני בעולם הזה הוא ראה את סיבות ייסוריו בכוכבים, ואין ספק שלכך היה תפקיד חשוב בעיצוב השקפת עולמו המדינית והחברתית : ההשפעה הישירה מתבטאת בכך שהוא כאדם סובל גילה רגישות כלפי בני אדם אחרים הסובלים כמוהו, וקרא בכתביו לבעלי היכולת לסייע לאלה שמזלם האסטרולוגי לא שפר עליהם ; ההשפעה העקיפה והמורכבת יותר התבטאה בהכרתו בצורך במנגנון מדיני שיסייע לאדם מול הגזרות השליליות של עולם הטבע האסטרלי, מנגנון המתייחס להיבטים השונים של המסגרת המדינית . בצד הסבל האישי שלו, שנגרם כתוצאה ישירה של מזלו האסטרלי, חווה ראב"ע על בשרו את סבלו של העם היהודי, שאף הוא תוצאה של מצבו האסטרלי של העם .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר