פתח דבר

עמוד:13

תיאוקרטיה והומניות 13 בעולם ובחברה . לאורך כל ההיסטוריה, ובמיוחד בימי הביניים, התקיים קשר הדוק בין האסטרולוגיה לבין מלאכת הנהגת המדינה . האסטרולוג נמנה עם יועציו החשובים של השליט והחלטות פוליטיות הרות גורל התקבלו על פי תחזיות אסטרולוגיות . האמונה באסטרולוגיה ניתנת להסבר כצורך פסיכולוגי של האדם המחפש ודאות בעולם של אי – ודאות . מנהיגי המדינה נאלצים לא אחת לבחור בין אופציות פוליטיות שונות על אף שאין להם כל ידע שיאפשר להם לקבוע מהי הבחירה העדיפה . לאור זאת ניתן להבין את התפתחות האסטרולוגיה כמשענת "מדעית" במסגרת תהליך קבלת החלטות מדיניות . הסברת אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו בעבר והבנת אופן התנהלות העולם החברתי – מדיני בעבר מחייבות היכרות מקדימה עם עולם האסטרולוגיה . התעלמות 5 פירושה התעלמות מגורם מרכזימהאסטרולוגיה כ"חכמה מדינית" בעיצוב ההתנהגות המדינית במרוצת כ – 2,500 שנה . למרבה הצער, שינוי תפיסת הקוסמוס בעת החדשה והפרכת האסטרולוגיה כ"מדע" הביאו גם למיעוט העיסוק המחקרי בתפקידיה של האסטרולוגיה 6 כמדע פוליטי במשך מאות שנים . הגותו של ראב"ע משלבת בין אסטרולוגיה, אסטרונומיה ותיאולוגיה . כבר האסטרולוגיה הבבלית קשרה בין הכוכבים לבין האלים, ובהמשך עברו הרעיונות לעולם היווני ולעולם הרומי והשמות הבבליים של הכוכבים הומרו בשמות האלים היוונים . מעניין לראות איך תיאולוגיים מרכזיים בדתות המונותאיסטיות בימי הביניים קשרו אף הם בין בין האל ומלאכיו לבין הכוכבים והגלגלים . חיבור זה ימחיש איך התיאולוגיה והאסטרולוגיה משתלבות יחדיו בהגותו של ראב"ע ומהוות בסיס לעמדתו התיאוקרטית . סיבה נוספת לעריכת המחקר קשורה לכך שהמעיין בפירושי ראב"ע למקרא יבחין בנקל ברגישות החברתית ובהומניות המאפיינת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר