מבוא

עמוד:9

רעשי המודרניות 9 הכואב של המלחמה . הרדיו , הטלגרף , הטלפון , הרמקול , התקליט והשימוש בטכנולוגיה אקוסטית בתעשיית הקולנוע בגרמניה הפכו בעיני רבים את גרמניה בימי רפובליקת ויימאר ל " אומה אקוסטית ", שתרבותה השמיעתית לא רק שסייעה להתגבר על מצוקות המלחמה , אלא גם שימשה מודל לחיקוי באירופה . בתוך המתח הבלתי אפשרי בין זיכרונותיה הכאובים של המלחמה , אילוצי ההווה והכמיהה לשיפור איכות החיים באמצעים טכנולוגיים ניקזה אל תוכה התרבות השמיעתית ברפובליקת ויימאר את תמצית מעברה של חברה זו מחברה לוחמת לחברה אזרחית . אלא שלמרבה הצער תהליך שיקום זה נגדע בחודש ינואר 1933 עם עלייתם של הנאצים לשלטון , כאשר מרב ומיטב הישגי הטכנולוגיה המודרנית הועמדו לשירותו של כוח הרס , שביקש להמיט קלון וכליה על הציוויליזציה האנושית וערכיה . מתוך המשך של קו מחשבה זה , ישמשו לנו בדפים הבאים קולותיה של גרמניה במחצית הראשונה של המאה ה – 20 חומרי הגלם שבאמצעותם נבקש לשחזר מתח בלתי אפשרי זה בין שני פניה של המודרנה , בעוד שגרמניה וסיפורה ההיסטורי ישמשו בידינו נקודות מוצא להבנת תהליך המודרנה באירופה בכללותו . באופן הזה , באמצעות שחזור וניתוח נופיה הקוליים והשמיעתיים של החברה הגרמנית באותן שנים סוערות של מחצית המאה ה – 20 ננסה לצייר את תמונת הקול והרעש של גרמניה באותה תקופה . לא פחות מכך , נבקש להבין כיצד הביטה החברה הגרמנית על עולמה מבעד לאוזניה , ומה היו הכוחות הפוליטיים , החברתיים והתרבותיים שעיצבו את שמיעתה , קולותיה 1 ורעשיה . השאלה מהו האירוע הקולי שיצעד אל מרכז הבמה ההיסטורית בעוד שאירוע אחר נותר בחשכה אינה שאלה מובנת מאליה . מנגנון הבררה התרבותי אשר הופך קול ורעש להיסטוריה תלוי במידה רבה בפרשנות בת הזמן שניתנה לו וביכולתנו לשחזרה . ככל שעולה בידינו לשחזר מגוון רב יותר של רמזים להתרחשותו של אירוע קולי בעבר , כך עולה בידינו יותר לבססו כהתרחשות היסטורית . אולם בטרם נוכל להתבונן על העבר הקולי של החברה הגרמנית כסוג של היסטוריה , עלינו להסביר מהו אירוע קולי . לשם כך נבקש לערוך תחילה הפרדה בין התרחשות קולית במישור הפיזיקלי לבין התרחשות קולית במישור התרבותי . אנו לא נבקש לספר את סיפורם של הקול והרעש בגרמניה כעובדה פיזיקלית , אלא נבקש ללמוד דווקא מנוכחות זו על השפעתם התרבותית . יתרה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר