מבוא

עמוד:14

14 | אוריינות חזותית | מלכה בן - פשט ואילו ההכרה בתרומה של פיתוח אוריינות חזותית לטובת בני אדם ולקידום תחומי דעת, ממריצה בתורה את המחקר התאורטי . כריסטופר קראוץ' ( 2008 Crouch, ) משווה אוריינות חזותית לאוריינות מידע, על כל האחריות הביקורתית הנלווית לכך מצד הלומד להיות אוריין חזותי . הוא מציע לתפוס את מושג האוריינות החזותית כתהליך אקטיבי שפיתוחו כרוך בקריאה אנליטית של טקסטים חזותיים . יתרה מזאת, ג'יימס אלקינס ( 2008 Elkins, ) יוצא בקריאה ישירה להשכלה האקדמית על כל תחומיה להתבסס על תמונות ודימויים חזותיים באותה מידה כמו על טקסטים לשוניים, תוך שהוא מבכה את העובדה כי באוניברסיטאות בארצות הברית ( נכון לשנת 2007 ) קורסים באוריינות חזותית או בתרבות חזותית הם נחלתן הבלעדית של הפקולטות למדעי הרוח ולאומנויות . לוק פאוולס ( 2008 Pauwels, ) מביע עמדה דומה ביתר חדות ונחישות, מנקודת מבט חברתית . הוא סבור שיש צורך חיוני בחינוך חזותי ומאשים במפגיע את מוסדות החינוך בהזנחת ההשכלה החזותית של האזרחים עד כדי פגיעה ביכולתם לפתח את הכשרים הנדרשים לקידומם ולהשתלבותם בשוק העבודה העכשווי . שוק העבודה העכשווי כולל כמובן עבודה עם מחשבים, וזו דורשת אוריינות דיגיטלית, שבה מיומנויות פענוח ופרשנות של מערכות חזותיות כגון סמלים, אנפוגרפיקה, הדמיות ותצלומים תופסות חלק מרכזי ( 2008 Mioduser, Nachmias, & Forkosh - Baruch, ) . המהות המורכבת והאקלקטית המאפיינת את שדה האוריינות החזותית, מסרטטת את גבולות השדה כדינמיים ופתוחים לתכולה רב - תחומית . זו נבנית ומתהווה עם התמורות המתחוללות באפשרויות הטכנולוגיות, בתחומי הידע ובצרכים התרבותיים והחברתיים בעולם הגלובלי . ריבוי תחומי המחקר המשויכים לשדה מתווה ומרחיב בעת ובעונה אחת את גבולותיו ומביא אותו לרמה של מטא - דיסציפלינה . חשיבותו של הספר נעוצה בכך שהוא עוסק בסוגיות היסוד המלוות את המחקר התאורטי והיישומי בשדה האוריינות החזותית באמצעות דיוני מהות וסיפורי מקרה מקוריים . הספר מבוסס על מחקרים עיוניים ומחקרי שדה, הניזונים מההוויה החינוכית והתרבותית המקומית כשם שהם עתידים לתרום לאיכותה של אותה הוויה בחינוך ובאומנויות . בכך, אסופת הפרקים הנוכחית תורמת קומה ראשונה לבניין החקר המקומי בשדה האוריינות החזותית, וסביר להניח שהתרומה המקומית תוסיף גם נדבך למחקר העולמי בשדה . קומה ראשונה זו צומחת על יסודות של עשייה קודמת שחרשה בכוונה רבה את התלמים הראשונים בשדה המקומי . יש לציין בגאווה, כי אלה נחרשו בתהליכים חלוציים של לימוד ומחקר ממוקדים בשדה האוריינות החזותית במסגרות של הכשרת מורים : מכללת בית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר