מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 שנים של מחקר מראות כי אקלקטיות זו היא סלע הקיום של שדה האוריינות החזותית הלכה למעשה . זאת מכוח השתמעויותיו הרבות בתחומי המחקר האחרים, כמו פסיכולוגיה, בלשנות, פילוסופיה, חינוך, עיצוב ואומנויות אחרות, תקשורת חזותית ותרבות חזותית . כל אלה הם תחומים שהשדה מזין אותם וגם ניזון מהם . מוקדי השדה במבט - על פנורמי מוצע להציג את השדה דרך שני מוקדים מרכזיים . המוקד הראשון הוא זירת הדיון והמחקר התאורטי על אודות ייצוגים, מבעים ותופעות חזותיים למיניהם ולסוגותיהם . מקובל לראותם כמערכות ביטוי רב - אורייניות המתאפיינות בריבוי אופנויות ומופיעות לצד מערכות מבע אחרות, חושיות ו / או לשוניות, או בשילוב עימן . כחלק מהדיון על מהותו, השדה נבחן בהקשרים של התחומים המעוגנים בתוכו, כמו ראייה וקליטה, חישה ותפיסה, שפה וחשיבה חזותית . דיונים אלה מושתתים על מחקרים בפסיכולוגיה, במדעי הקוגניציה, במדעי המחשב וכן בתחומי המתמטיקה, הלוגיקה והאסתטיקה . מהות השדה נבחנת גם דרך זיקותיו לתחומי מחקר קרובים כמו תרבות חזותית, תקשורת חזותית, סוציולוגיה חזותית ואנתרופולוגיה חזותית . המחקר החזותי בתחומים אלה משתמש בכלי ניתוח ובשיטות פרשנות כמו סמיולוגיה, איקונוגרפיה, איקונולוגיה ופסיכואנליזה . אלה יכולות להישזר בפרדיגמות שהתגבשו בתרבות המערבית, כגון הומניזם, מודרניזם, פוסט - מודרניזם, סטרוקטורליזם, פוסט - סטרוקטורליזם, דקונסטרוקטורליזם או פנומנולוגיה . המוקד השני מאופיין בגישה אינסטרומנטלית הבוחנת את היישומים שבפיתוח יכולות מושכלות ( מיומנויות, כשרים, מומחיות ) לפענוח, לפרשנות וליצירה של ייצוגים חזותיים בכל מדיום ולשילובם בצורות אחרות של ביטוי ומבע . המטרות הן, למשל, קידום ופיתוח החינוך החזותי לשם שיפור איכויות של הוראה ולמידה ופיתוח כלים חזותיים הממחישים ומייצגים מידע וידע ( החזיית מידע ) . מטרה נוספת היא פיתוח המחקר בכללותו באמצעות השימוש במחקר החזותי כהעשרה מתודולוגית שתורמת להבניה, לריכוז ולייצוג של מידע וידע כמותיים או מופשטים בכל תחום דעת שהוא, במדעים המדויקים, במדעי החיים וההתנהגות, במדעי הרפואה ובמדעי החברה והרוח . המתודולוגיות החזותיות הללו שואבות כמובן מכלי הייצוג, התכנון והיצירה המשמשים את שלל האומנויות החזותיות . שני מוקדי המחקר הללו משלימים זה את זה ותורמים זה לזה . המוקד התאורטי מפרה את המוקד היישומי ומשרת אותו . המוקד היישומי מונע ממניעי תועלת,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר