פתח דבר

עמוד:8

8 | אוריינות חזותית | מלכה בן - פשט בתוכנית לתואר שני ( M . Ed . ) "אוריינות חזותית בחינוך" שפועלת במכללת סמינר הקיבוצים מאז שנת 2008 . קבוצת המחקר נפתחה לסגל המרצים בתוכנית, אך גם לחוקרים ממוסדות אקדמיים אחרים בארץ, בעלי עניין בבחינת שדה האוריינות החזותית . הצטרפו לקבוצה חוקרים ממכללת בית ברל, מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת חיפה . מפגשי הקבוצה החלו בספטמבר 2011 ונמשכו עד יולי 2015 . התקיימו חמישה עד שישה מפגשים מדי שנה . המפגשים כללו פעילות לימודית - עיונית, שהובילה לכתיבת מאמרים בנושאים מתחומי המחקר האישי של חברי הקבוצה שקשורים לשדה האוריינות החזותית . המשתתפים בקבוצה המלמדים בתוכנית לתואר שני, חלקו את התנסותם בתהליכי הבניית ידע בשדה עם קהילת הלומדים בתוכנית, בכללם סטודנטיות וסטודנטים שהם עצמם עובדי הוראה העוסקים בחינוך חזותי . לחלק מהמפגשים הוזמנו חוקרים אורחים, שחלקם הצטרפו לדיונים בקבוצה ואף תרמו לקובץ מפרי עטם . המפגשים יועדו בעיקר לדיונים על הנושאים הנחקרים על ידי חברי הקבוצה ועל המהות והמבנה של ספר מאמרים זה . הקבוצה קבעה לעצמה שתי מטרות . המטרה הראשונה הייתה ליצור קורפוס שימחיש את גבולותיו הדינמיים של שדה האוריינות החזותית לנוכח המורכבות המובנית שלו . המטרה השנייה הייתה לבנות גוף ידע מעודכן עבור הקהילייה האקדמית, עבור ציבור המורות והמורים, שכולל גם את בוגרי התוכנית לתואר שני והלומדים בה, ועבור כלל אנשי החינוך . זאת לשם חיזוק המודעות לחשיבות החינוך החזותי ולשם הגברת הפצתו, הן במסגרות הכשרת המורים והן במערכות החינוך הבית - ספריות . לאור זאת, אין דרך להודות במידה מספקת לכל המשתתפים והמשתתפות בקבוצה במשך שנות קיומה . תודות מיוחדות והערכה אין קץ לתורמות ולתורמי הפרקים לספר . תודות על ההשקעה הרבה, על אורך הרוח ויותר מכול, על איכות הפרקים, עומקם ותרומתם לשלמות הספר ועל הצוהרים שפתחו בו לספרים נוספים שיוקדשו לשדה האוריינות החזותית מזוויות המבט של המחקר המקומי . הקבוצה הוקמה בתמיכת המכון לחינוך מתקדם הפועל במכללת סמינר הקיבוצים ומעודד את סגל המכללה לחקור, לכתוב ולפרסם . תודות והוקרה נתונות לפרופ' אסתר יוגב, רקטורית המכללה בעת הקמת הקבוצה ולאורך מפגשיה, על תמיכתה בהקמת הקבוצה . כמו כן, תודות והוקרה לד"ר יהודית ויינברגר, הרקטורית הנוכחית, שהמשיכה את תמיכתה במפעל הפרסומים המבורך .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר