ייצוג חזותי, חיילות ו'מיליטריזם אזרחי' בישראל

עמוד:14

חוה ברונפלד – שטיין 14 הסמויים בחברה הישראלית . הספר מצביע על תצלומי חיילות כאחד ממאפייניו התרבותיים של ה"מיליטריזם האזרחי" בישראל . הדיון תחום לשני העשורים הראשונים של מדינת ישראל . הוא מתמקד בשלבי מיסודו של הגוף הצבאי ובאחד הצמתים של מה שפוקו כינה "ממשליות" ) 104 - 87 : 1991 Foucault ( . כוונתו בכך ל"מכלול המוסדות, ההליכים, הניתוחים והמחשבות, החישובים והטקטיקות המאפשרים להפעיל צורת שלטון שמטרתו העיקרית היא האוכלוסייה, צורת הידע שלו היא הכלכלה הפוליטית, והכלי הטכני העיקרי שלו הוא מערכי הביטחון" ) פוקו 2009 : 105 ( . הספר עוסק בשאלות של משטור, פיקוח, ייצוג והנאה, ומאיר על זיקות שבין גיוס נשים ותצלומי חיילות להיקסמות החברה בישראל מצבאיות . בפתח הספר אפרוש שני תצלומים . שניהם נמצאים ב"אוסף התצלומים הלאומי" של מדינת ישראל וצולמו בעיר המעורבת חיפה . בשניהם מיוצגים נשים, גברים ונוכחות צבאית . כותרתו של התצלום שצולם ב – 1948 . 05 . 01 היא : "קבוצה של נערות חולפות ליד זקיף באזור הנמל בחיפה" . מצולמת בו קבוצה של נערות צעירות מחייכות . הנערות בחולצות לבנות, מכנסיים קצרים, שיער גולש ורגליים חשופות, והקבוצה ממלאה את מרבית שטחו של התצלום . תנועותיהן של הצעירות אנרגטיות, משוחררות, רבגוניות ויחידאיות . גופניותן בשלה וישירה . מבטן משוטט . נוכחותן העזה כובשת את מרחב הרחוב המיוצג בתצלום, והחירות הגלומה בתנועותיהן ובמבטן עשויה להטריד . הנערות צולמו משוטטות ליד חיילים באזור הנמל טרם אישורו בכנסת של "חוק שירות ביטחון, התש"ט - 9491" . התצלום השני צולם ב – 1956 . 04 . 16 במפגן ראווה של הגוף הצבאי . כותרתו : "יום העצמאות ,1956 חיילות ח"ן צועדות לפני הקהל במצעד בחיפה" . קבוצת החיילות כולה נועלת נעליים שחורות וגורבת גרביים לבנות . הכומתות מונחות בזווית אחידה על

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר