מבוא אילנה אלקד-להמן ויעל פויס

עמוד:8

8 | ספרות מבעד לקירות הכיתה תלמידיי . מצאתי את עצמי מקדישה יותר ויותר משאבי זמן לקריאה בקול בכיתה ולאימוני כתיבה . נותר זמן מועט בלבד לשיחה פתוחה על עצם חוויית הקריאה ועל סוגיות ערכיות - חברתיות ונפשיות שעולות מהיצירות . אהבתי לקרוא בקול, כמו בתסכית רדיו, כשראיתי מולי עיניים קשובות . כשהתחלתי ללמד בתוכניות להכשרת מורים ונדרשתי לתכנן קורס שעיקרו הדידקטיקה של הוראת הספרות, התבהרו והתחדדו התלבטויותיי ותחושותיי וקיבלו לבוש מילולי, מושגי ותאורטי . המסע הזה הביא אותי להעמיק בחקר יחסים ומצבים בכיתות הספרות ולבחון ללא הרף את ההתרחשויות בכיתותיי . אנו מלמדות ספרות והוראת ספרות במוסדות להכשרת מורים, כל אחת במוסד אחר, ודרכינו הצטלבו במהלך השנים שוב ושוב . משותפת לנו האהבה לספרות, האמונה ביכולת לתקן עולם באמצעותה, הדאגה ממצבה הירוד בחברה הישראלית ובמוסדות להכשרת מורים . בקול הקורא שפרסמנו לקראת כינוסה של אסופה זו ביקשנו לכונן קהילה של מורי מורים שעניינם הוראת ספרות ומחקר על הוראת ספרות . לקריאתנו נענו מרצות ומכשירות מורים ממכללות נוספות שהאהבה למילה הכתובה ולאומנות הכתיבה מפעמת בהן, ויחד יצאנו למסע של חשיבה, לימוד וחקר . אסופת מאמרים זו נוצרה במענה לאי - הנחת הנשמעת תכופות מפי תלמידים, הורים, סטודנטים להוראה, מורים ומורי מורים, באשר ללימודי ספרות בבתי הספר . את אלו מעצים המידע העולה מכתבות בתקשורת . אף שילדים ובני נוער הם מושאיה של הוראת הספרות, המחקר בישראל ממעיט לעסוק במתרחש בכיתה ובקרב הלומדים בתהליך הלמידה . לעומת זאת בעולם המחקר מציגים את הישגיהם ואת קשייהם של תלמידים הלומדים ספרות, את תחומי העניין שלהם, את דרכי החשיבה בקריאה ; מלמדים על שיח הכיתה ושיח הזהות, על ההבדלים התרבותיים בין כיתות, על האופן שבו תופסים תלמידים את חשיבות הספרות, כיצד הם קוראים וכותבים, מיישמים שימוש בטכנולוגיה ועוד . לגוף הידע הגדול המצטבר בעקבות מחקרים אלו תרומה רבה להכשרת המורים ולהתפתחותם המקצועית, בצד תרומה לקובעי מדיניות החינוך בתהליכי קבלת החלטות בתחום . מעט על הנעשה בתחום בעולם תוכלו לקרוא באפילוג החותם את הספר . אחד מחידושיה של האסופה שלפניכם הוא ההתבוננות המחקרית בלמידת ספרות ובהוראתה בפועל בבתי ספר בישראל, בשכבות הגיל השונות ובמגזרים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר