מבוא אילנה אלקד-להמן ויעל פויס

עמוד:7

מבוא | 7 במיוחד שיעורים שבהם למדנו בלדות בהאזנה לפזמוני להקת "כוורת" . את "מאויב לאוהב" מאת עגנון למדנו בשבוע שבו נחתם הסכם השלום עם מצרים, אגב דיאלוג מתמיד עם המציאות ; וסיפור אחר שכתב עגנון עיבדו תלמידיי לתסריט, הפיקו, שיחקו וצילמו בווידאו . זו הייתה עבודת צוות שבה הקריאה בעגנון הפכה את הסיפור לחלק מחייהם . כבר בראשית עבודתי כמורה הבנתי שהספרות כ"מדע" ( כפי שלימדו אותי באוניברסיטה ) אינה יכולה להוות תשתית להוראה שלי ; שכדי שתהיה ספרות בכיתה נדרש מרחב שבו תלמידיי ואני נוכל לקרוא ספרות ולשוחח עימה . בשיעורי הספרות במכללה אני מנסה לעורר בסטודנטים חשיבה ומודעות : מה מתרחש במפגש שלהם עם יצירת ספרות ? איך הם ניגשים לקריאה ומתמודדים עם אתגרים שהיא מציבה ? מה קשה ? מה גורם לסקרנות ולעניין ? מה הם חושבים ומרגישים ולמה ? המפגש עם סטודנטים מכל שכבות האוכלוסייה בישראל הבהיר לי טוב יותר מאי פעם עד כמה עשיר ומתגמל המפגש האישי והקבוצתי של קוראים עם הספרות, כזה המוביל למרחבים פסיכולוגיים, חברתיים ופוליטיים . יש מי שעבורו הספרות היא מקור הזדהות או שייכות, עוצמה או מרפא ; עבור האחר היא אמצעי להתבוננות ולבחינה של המציאות ולמאבק לשיפור החברה . יעל : בבית הספר הקיבוצי שבו התחלתי את דרכי כמורה הצעתי קורס בחירה בכתיבה יוצרת לתלמידי כיתות י"א - י"ב . זו הייתה נחיתה רכה אל תוך המערכת, הנאה צרופה . בין כתיבה לחשיבה על הטקסטים שנכתבו, קראנו סיפורים ושירים שנגעו לרעיונות ולנושאים שהופיעו ביצירות התלמידים . השתתפו רק תלמידים שבחרו בקורס, בנים ובנות כאחד, אוהבי שיח, אומנות ומוזיקה . רובם אהבו גם לקרוא . בצד חוויה זו חינכתי כיתה ז׳ ולימדתי בכיתות ח׳ ו - ט׳ . ההבדל היה תהומי . שיעורי החובה, שהתוכנית בהם הייתה סדורה והסתמכו על מקראות, התקשו להשביע את עניינם של תלמידיי, התקשו להתחרות בשיעור הבחירה, שבו כתבו התלמידים וקראו ושוחחו ושיתפו זה את זה בעולמם . הברק בעיניים של מי שחוו שיח ספרותי במרחב שבין העולם האישי והטקסט הכתוב היה כה שונה מהאדישות שבעיני התלמידים בכיתות האחרות . בהמשך הדרך התחלתי ללמד בתיכון יצירות שנלמדו לקראת מבחן הבגרות . בתוך כך התעצם החיפוש אחר דרכים לקרב את התלמידים אל עולמן של היצירות . הרבה השתנה מאז שנות השמונים – שבהן התחלתי את דרכי כמורה – ועד היום . אחת התמורות המפליגות, שהשפיעה מאוד על אופיים של השיעורים בבית הספר, הייתה הצניחה במספר התלמידים הקוראים וההידרדרות בכישורי ההבעה בכתב של

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר