מבוא אילנה אלקד-להמן ויעל פויס

עמוד:10

10 | ספרות מבעד לקירות הכיתה למצוינות אישיותית" ( רינון, ,2014 עמ׳ 13 ) . שינויים באוניברסיטאות בגרמניה במאה ה - 19 הביאו להקניית מומחיות בתחום צר, אגב ניתוק מהתנהגות מוסרית . עליית חשיבותה של הטכנולוגיה בחברה הקצינה את העמדות באקדמיה ובחברה עד כדי יצירת קיטוב בין שתי תרבויות . באווירה שלאחר מלחמת העולם השנייה צפה סנואו ( 2012 ] 1959 [ Snow, ) מהפכה טכנולוגית שתקדם את האנושות, וקרא להשקיע בחינוך מדעי ולגשר על המתח בין המדע למדעי הרוח . עליית יוקרת המדעים באוניברסיטאות עיצבה מחדש את פני המחקר וההוראה בתחומים רבים שביקשו להידמות למדע, בהם הספרות והבלשנות . הספרות הפכה ל"מדע הספרות" ואיבדה את הממד האנושי והאתי שבה ( רינון, 2014 ) . יתרה מזו, הגישות התועלתניות שהתבססו בחברה יצרו ציפייה לתשואה כלכלית מההשקעה באקדמיה . אולם בניגוד להשקעה בלימודי רפואה או הנדסה, המניבה תועלת מדידה, זו שבספרות - שונה . התועלת שבלימודי הספרות אינה ברורה, ובוגרי החוגים לספרות אינם תורמים לחברה תרומה נראית לעין ( נוסבאום, 2017 ; רינון, 2014 ) . טיעון דומה השמיע רוש ( 2010 Roche, ) , פרופסור לפילוסופיה ולספרות גרמנית בארצות הברית : בעבר הגיעו סטודנטים לאוניברסיטה כדי להיות לאנשים משכילים וראויים, ואילו היום לסטודנטים, להוריהם ולחברה גישה תועלתנית הרואה ברכישת השכלה תשתית לעבודה ולהצלחה כלכלית . רוש מאמין כי לימודים במדעי הרוח ( liberal arts ) מניבים תועלת, אולם מסוג שונה : הם מכשירים אנשים לעבודה בעולם המורכב שבו אנו חיים . באמצעותם מופנם ערך הלמידה לשמה, ובכלל זה חקירת השאלות העמוקות שנותנות משמעות לחיים . זאת ועוד, מדעי הרוח מטפחים סגולות אינטלקטואליות ההכרחיות להצלחה מחוץ לאקדמיה, ומשפיעים השפעה מכוננת על אופיים של הלומדים ועל התפתחותה של תחושת ייעוד ומשמעות בחיים . הם מבססים הרגלי חשיבה של שאילת שאלות, הטלת ספק והתמודדות עם פתרון בעיות ומפתחים כישורי קריאה וכתיבה וכישורים תקשורתיים החיוניים כולם בעולם העבודה ( קליינברג, 2016 ; 2010 Roche, ) . אולם מעמדם של לימודי הספרות באקדמיה הידרדר גם בשל התנהגותם של חוקרי הספרות והמורים באקדמיה, שפיתחו תרבות של שיח אקדמי מרוקן ממשמעות ולא אתי ; שיח בלתי מובן שאינו מתכוון כלל להיות מובן ( רינון, 2014 ) . הסבר אחר למצבם של מדעי הרוח הציע ז׳אן - מארי שפר ( Schaeffer, 2013 ) , פרופסור לפילוסופיה ולספרות במרכז לחקר המדעים בפריז . שפר טען

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר