מבוא: מהי שירה מזרחית?

עמוד:12

יוחאי אופנהיימר 12 להתעלם מהם . אינני חושש כי הכללתם של יוצרים שונים בקבוצה אחת גוררת בהכרח סטריאוטיפיזציה שלהם, מקפחת את ייחודו של כל יוצר ומצמצמת 4 בהכרח את העניין בכתיבתם לכדי שאלות "צרות" לכאורה של זהות ואתניות . אני מעדיף להציב את מזרחיותם של היוצרים כנקודת מוצא רחבה לדיון בכל נושא, שאיננה מתעלמת ממיקומם התרבותי – פוליטי ומאופן התמודדותם עם 5 מקום זה . בהקשר זה יש להזכיר כי ההבחנה בין מושגים כמו ספרות מקומית – עדתית לבין ספרות אוניברסלית, הבדילה בין ספרות שהממד החברתי שלה הוא הדומיננטי, לבין ספרות שהממד האמנותי שלה עומד במרכז ( שקד 1993 : 181,168 ) , והופנתה בדרך כלל לספרות שנכתבה מהשוליים ולא לספרות הקנונית . הבחנה זו הופיעה כתביעה סמויה של הביקורת, שדרשה מסופרים לטשטש את הריאליה החברתית – פוליטית של כתיבתם באמצעות העצמתם של המערך האמנותי ושל העולם הפרטי, ובכך להבנות את רושם האוניברסליות שלה, כלומר את הא – פוליטיות הישירה שלה . בהשראת העמדה ההגמונית הזו נוצר חשש גם בקרב יוצרים, שעמדתם המינורית עלולה להיות תווית מגבילה, פוליטית מדי, עמדה שתמנע מיצירותיהם להיקרא בראש ובראשונה כמעשה אמנותי עצמאי . מבקרים רבים ניסו לערער על הנורמה האוניברסליסטית בטענה כפולה : 1 . נורמה זו גזורה על פי מידות מערביות . 2 . אם לא מביאים בחשבון את הרב – גוניות של התרבויות ואת ההבדלים התוך – תרבותיים, הרי שניצב לפנינו "אוניברסליזם אתנוצנטרי" : 4 . ראייה כזו מצויה אף אצל ננסי ברג הדנה בספרות המזרחית . מתוך חשש לגיטואיזציה של המזרחים היא כותבת : "ההנחה המקובלת היא שיש להם מן המשותף יותר מאשר לאשכנזים . [ . . . ] אולם לא זו בלבד שכל סופר עומד בפני עצמו, אלא שבתור קבוצה המזרחים באים מרקע מגוון עד מאוד . בסופו של דבר השותפות הממשית שלהם נובעת מהאופן שבו הממסד המרכזי מגיב ביחס אליהם בתור ספרדים . זה לפעמים מוטעה ובלתי מדויק וכמעט תמיד גובל בקריאה שגויה" ( 115 : 1997 Berg ) . 5 . תפיסתי את הזהות המזרחית קרובה לתפיסת הזהות השחורה שעליה מדבר הול, ולמשמעות הפוליטית – תרבותית שמיוחסת לה, שאין בה שום חשש לרדוקטיביות : "המונח ‘שחור' הוטבע כדרך התייחסות לניסיון המשותף של גזענות ודחיקה לשוליים באנגליה ; הוא סיפק קטגוריה מארגנת לפוליטיקת חדשה של התנגדות בקרב קבוצות וקהילות שיש להן, לאמיתו של דבר, מסורות, זהויות אתניות והיסטוריות שונות זו מזו . ברגע זה הפך ‘הניסיון השחור' למסגרת יחידה, מאחדת ו'הגמונית' אשר מבוססת על הבניית זהות המגשרת על הבדלים תרבותיים אתניים בין קהילות וזהויות גזעיות נבדלות, למרות שאלו לא נעלמו כמובן" ( 441 : Hall 1996 b ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר