מבוא: מהי שירה מזרחית?

עמוד:10

יוחאי אופנהיימר 10 עשויים להיות, כיצד יוצגנו וכיצד ייצוג זה משפיע על האופן שבו אנו עשויים לייצג את עצמנו . "זהויות [ . . . ] מתייחסות להמצאת המסורת באותה מידה שהן מתייחסות למסורת עצמה" ( 4 : 1996 Hall ) . מושג הזהות נהיה גמיש ומרובה פנים, מרגע שאיננו נתפס כמכלול תכונות או כמהות קבועה ועל – היסטורית, אלא כמסגרת של פעולה, כתהליך של הזדהויות משתנות, נזילות . אולם גם מושג זה עורר התייחסויות אמביוולנטיות בעשורים האחרונים . מצד אחד נטען, כי ערעור התפיסה המסורתית של הזהות תורם למאבקן של קבוצות מדוכאות, שכן כך מתאפשר להכיר בריבוי הזהויות השחורות ובמגוון ההיסטוריות השונות של השחורים . בדרך זו מתאפשרת פירוק הייצוגים ההגמוניים, אשר נוצרו על ידי התרבות הלבנה במטרה להנציח את יחסי השליטה בשחורים . דחיית הנטייה להתחקות אחר הזהות המקורית כביכול ( אותה כינו באירוניה "הניסיון האותנטי" ) , ולרדד את המכלול החווייתי של קבוצות מדוכאות לכדי דגם אחיד ועל – היסטורי, היא חשובה, אם איננה שוללת את הצורך של אותן קבוצות להגיע לידי זהות עצמאית מוגדרת . אולם, מצד אחר התברר, כי תפיסה נזילה וגמישה עלולה להיות בעייתית לדידן קבוצות מיעוט — אתניות, לאומיות, מגדריות — שמעוניינות להציג תביעות פוליטיות על בסיס של "פוליטיקת זהויות", כלומר תביעה למתן זכויות חברתיות, המבוססת על הגדרת זהות קבוצתית, למשל מניעת קיפוח או דרישה לאפליה מתקנת . ביקורת ברוח זו כנגד התפיסה הגמישה של מושג הזהות הושמעה למשל על ידי פמיניסטיות שחורות ( בל הוקס ) ופוסט – קולוניאליות ( גיאטרי ספיבק ) . הן הבהירו בהקשרים שונים שפוליטיקת זהויות היא "הכרח אסטרטגי", שבלעדיו לא ניתן לקיים את הקשר בין זהות לבין פעולה פוליטית ( 205 : 1987 hooks 1990 : 20 ; Spivak ) . תפיסת הזהות כהטרוגנית ונזילה איננה עולה בקנה אחד עם הניסיון לכונן פוליטיקה מתקנת, שמושתתת על הכרה ביחסי כוח ושליטה ממשיים בין קבוצות, ושמסוגלת ליצור סולידריות ומאבק חברתי משותף . אם כך, הביקורת כלפי הגישה המהותנית איננה יכולה לוותר על מושג הזהות ( הלאומית, המעמדית, האתנית, המגדרית וכדומה ) אלא להיפך, היא מקנה תוקף ל"סמכותו של הניסיון", כלומר מכירה בכך שהזהות השחורה ( או לענייננו — המזרחית ) נוצרה וממשיכה להיווצר בהקשרים היסטוריים שעומדים בצלו של מאבק ( 1990 hooks ) . דילמה זו בין תפיסה מקובעת של מושג הזהות מצד אחד לבין נזילות המושג מצד אחר, עשויה להבהיר גם את אופן קריאתי בשירה שנכתבה על ידי יוצרים ויוצרות מזרחים ומזרחיות בישראל . זהות מזרחית היא רבת – גוונים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר